Cercetările privind lauda vin cu vești bune. Ne ajută să avem altă perspectivă asupra modului în care o poți modifica, pentru a o transforma într-o superputere pentru copiii.
Tot ce trebuie să știi despre laude: ce spun studiile
Când copiii primesc recompense pentru sarcini obișnuite, aceștia sunt predispuși să nu se mai bucure de o treabă bine făcută. Asta pentru că recompensa extrinsecă eclipsează recompensa intrinsecă a satisfacției și mândriei interne. Astfel, copiii care primesc bani pentru note bune își pierd curiozitatea și dorința de a învăța. Asta pentru că ei se concentrază mai mult pe obținerea recompensei monetare. Aceștia pot duce asta chiar până la punctul de a trișa.
În urma unei cercetări aprofundate a laudei, s-a descoperit că are o putere similară cu cea a unei recompense, spune psychologytoday.com. De exemplu:
- Când copiii sunt lăudați pentru că citesc, ajung la concluzia că cititul nu este în mod esențial recompensator. Astfel devin mai puțin interesați să facă acest lucru în mod independent.
- Copiii care sunt lăudați pentru că mănâncă legumele, ajung la concluzia că nu sunt neapărat delicioase, precum este ciocolata, pentru care nu sunt lăudați. Asta îi poate face să nu le mănânce atunci când nu ești prin preajmă.
- Copiii care sunt lăudați pentru că împart, încep să facă asta mai puțin atunci când cred că adulții nu se uită.
Alte moduri în care poți lăuda
Din fericire, există și alte moduri în care poți lăuda. Astfel copiii să să aprecieze mai mult lectura și generozitatea.
Se știe deja că judecățile negative îi subminează pe copii. Studiul a arătat că și prin faptul că le spunem că sunt deștepți, îi face se simtă mai puțin încrezători. Cumva li se limitează inteligența și, atunci când trebuie să muncească din greu la ceva, ei presupun că, de fapt, nu sunt deștepți.
Se întâmplă asta pentru că nu mai au niciun control asupra cât de deștepți sunt și nu știu cum să devină mai deștepți. Prin urmare, încep să evite situațiile în care ar trebui să învețe lucruri noi la care ar trebui să muncească, pentru că ar putea părea că nu sunt atât de deștepți. De multe ori, pur și simplu renunță la o sarcină pe care ar putea să o stăpânească cu puțin efort.
Poți evita acest lucru, învățându-i pe copii că inteligența nu este statică. Se poate antrena, ca un mușchi, atunci când este folosită. Acest lucru îi ajută pe copii să dezvolte o „mentalitate de creștere“. În plus, îi încurajează să o aplice pentru a vedea rezultate.
Laudele convenționale
Un alt rezultat al cercetării privind lauda se referă la faptul atunci când copiii primesc multe laude convenționale, ajung la concluzia că cineva le evaluează constant performanța. Acest lucru îi face mai nesiguri în ceea ce privește exprimarea propriilor idei și opinii și mai puțin activi în clasă.
Mai mult, copiii devin constant îngrijorați că nu se ridică la înălțime. Practic, devin dependenți de laude și incapabili să se bucure de realizările lor fără ca cineva să le spună că au făcut o treabă bună. Printre consecințele laudei convenționale se numără :
- Comportamentele pentru care copiii sunt lăudați sunt mai puțin puse în aplicare în mod independent.
- Îi împiedică pe copii să se implice, de teamă că nu se vor ridica la înălțimea laudei.
- Subminează încrederea în sine a copiilor și dorința de a-și asuma riscuri, dar și de a participa.
- Îi face pe copii dependenți de laude, învățându-i să caute mereu încurajare pentru a se simți bine.
- Copiii nu se mai bucură de realizările lor.
Ce să faci în schimb
Atunci când copiii se simt văzuți, acceptați și apreciați pentru ceea ce sunt, aceasta devine o superputere pentru ei. Este o sursă internă de afirmare care mai presus de o evaluare făcută de cineva din exterior. Iată ce poți spune în locul laudelor convenționale :
- Empatizează cu entuziasmul lui, în loc să îi spui ce credezi despre realizarea lui („Da, pedalezi de unul singur!“).
- Arată-i copilului că îl vezi cu adevărat și lăsă-l să evalueze dacă ceea ce face funcționează („Văd că faci mai întâi părțile laterale ale puzzle-ului“).
- Lasă-l să aleagă cum să se comporte în viitor. Arată-i rezultatele comportamentului său, astfel încât să își dezvolte propria busolă morală („Uite cât de fericit este prietenul tău că i-a venit rândul să se joace cu jucăria ta“).
- Încurajează-i efortul pentru a obține rezultate („Lucrezi atât de mult la asta... Dacă mai exersezi puțin și vei reuși!“).
- Fii specifică atunci când descrii realizarea lui. Fă asta mai degrabă decât să-i spui că a făcut o treabă bună („Ai numărat de la zero la douăzeci! Săptămâna trecută, nu puteai să numeri atât de mult. Văd că te-ai străduit să înveți aceste numere!“)