Raportul „Scrisul copiilor și tinerilor în 2023“ se bazează pe mai mult de 70000 de răspunsuri ale copiilor la sondajul anual al organizației caritabile. Sondajul vizează alfabetizarea și oferă date despre activitatea, atitudinile și plăcerea copiilor. Inițial, trei din patru copii au declarat că că le place să scrie. Dar, până la vârsta de 16 ani acest procent a scăzut la unul din patru copii.
De ce este alarmant faptul că plăcerea copiilor de a scrie a ajuns într-un punct critic
National Literacy Trust colectează date despre activitatea, atitudinile și plăcerea copiilor de 13 ani. S-a constatat că numărul copiilor care au declarat că le place să scrie în timpul liber a scăzut cu 12,2% în această perioadă, spune theguardian.com. Scăderea a avut loc deși copiii și tinerii au declarat că scriu pentru a-și îmbunătăți bunăstarea mentală și pentru realizarea de conexiuni. Aceștia mai scriu și pentru a susține diferite cauze și probleme la care țin. Prin scris copiii au spus că pot promova creativitatea, imaginația și autoexprimarea. „Prin urmare, declinul în ceea ce privește implicarea în scris ar trebui să fie un motiv de îngrijorare“, conform raportului National Literacy Trust.
În plus, faptul că plăcerea copiilor de a scrie a ajuns într-un punct critic se potrivește cu statisticile Centrului pentru justiție socială. Acestea arată o creștere a numărului de copii care părăsesc școala primară, fără a atinge nivelurile așteptate de alfabetizare. Cercetarea a constatat că mai multe fete decât băieți se bucură de scris în timpul liber. În plus, s-a raportat că mulți copii și tineri, care au primit mese gratuite la școală se bucură de scris. Practic, este vorba de o inversare a statisticilor din alte cercetări.
„În fiecare an, începând din 2010, National Literacy Trust a constatat în mod constant că este mai probabil ca acei copii care beneficiază de mese gratuite la școală să se ocupe de scris în timpul liber, decât colegii lor mai înstăriți”, se arată în raport.
Despre ce le place copiilor să scrie
Cea mai populară activitate de scriere a copiilor și tinerilor, în timpul lor liber, a fost cea a mesajelor text sau a mesajelor directe. Acestea au fost urmate de comunicările prin intermediul jocurilor.
De asemenea, un sfert dintre copii au declarat că au scris ficțiune sau povestiri scurte pe hârtie, în timpul liber. Unul din cinci copii a declarat că a scris ficțiune pe un ecran. În schimb, trei din zece copii au spus că au scris într-un jurnal și tot atâția au scris scrisori.
42,9% dintre copii și tineri participanți la studiu au spus că ar scrie pentru a împărtăși o experiență memorabilă. Unul din patru copii a spus că ar fi inspirat să scrie dacă ar vedea că persoanele pe care le admiră vorbind despre scris.
„Prin oferirea oportunităților de a fi inspirați să scrie, fie la școală, fie în comunitate, poate influența în mod pozitiv plăcerea și frecvența cu care copiii și tinerii scriu în timpul liber“, se arată în raport. „De exemplu, mai mulți copii și tineri care au fost la grupuri de scriere creativă sau care au participat la concursuri de scriere au declarat că le place să scrie și că scriu zilnic, în timpul liber.“
Plăcerea copiilor de a scrie a ajuns într-un punct critic, dar putem schimba acest lucru
Pentru a susține plăcerea copiilor de a scrie, trebuie să acordăm prioritate scrisului. De asemenea, trebuie să recunoaștem că acesta îi ajută pe copii să-și exprime gândurile și sentimentele.
„Același lucru a fost valabil și pentru copiii și tinerii care au mers să vadă un povestitor sau un scriitor. De asemenea, și pentru cei care au participat la grupuri de lectură sau care au mers la târguri de carte.“
Jonathan Douglas, directorul executiv al National Literacy Trust, a declarat că scrisul de plăcere trebuie să fie „încurajat, protejat și cultivat ca o prioritate“.
„Posibilitatea redusă pentru scriere creativă în cadrul programului de învățământ poate afecta motivația și plăcerea copiilor de a scrie. La rândul său, acest lucru poate să le afecteze încrederea și abilitățile de alfabetizare“, a spus el. „Trebuie să acordăm prioritate scrisului pentru plăcere. Este important să-i ajutăm pe copii să își exprime gândurile și sentimentele în timp ce înțeleg lumea din jurul lor.“