În prezent, în actuala metodologie, acest lucru nu este deloc permis, decât la nivel gimnazial. Condiția este ca numărul total de elevi să fie cu mai mult de 2 beneficiari sub efectivul minim prevăzut pentru constituirea unei clase de sine stătătoare, potrivit Legii învățământului preuniversitar.
Elevii de la clasa pregătitoare și până la clasa a IV-a vor putea fi comasați
Articolul 2 – „(6) Organizarea unei singure formațiuni de studiu pentru toate clasele de la învățământul primar, respectiv toate clasele de la învățământul gimnazial se face numai în situația în care numărul total de elevi este cu mai mult de 2 beneficiari sub efectivul minim prevăzut pentru constituirea unei clase de sine stătătoare conform prevederilor art. 23 alin. (6) Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare.”
În ordinul nr. 3.062 din 19 ianuarie 2012 privind aprobarea Metodologiei de organizare a claselor din învăţământul preuniversitar în regim simultan este permisă organizarea unei singure formațiuni de studiu pentru elevii din învățământul gimnazial: „Organizarea unei singure formaţiuni de studiu pentru toate clasele de la învăţământul gimnazial se face numai în situaţia în care numărul total de elevi de la nivelul gimnazial este sub efectivul minim prevăzut pentru o clasă de Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.”
Legea învățământului preuniversitar nr. 198 din 2023 (art. 23 (1)) prevede că, în învățământul primar, clasa cuprinde, în medie, 16 elevi, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 22.
Art. 23 – (6) În situații excepționale, formațiunile de antepreșcolari, preșcolari sau de elevi pot funcționa cu cel mult 2 beneficiari sub efectivul minim sau peste efectivul maxim prevăzut la alin. (1), după caz, cu aprobarea DJIP/DMBIP, pe baza unei justificări din partea consiliului de administrație al unității de învățământ, care solicită exceptarea de la prevederile alin. (1). Pentru cazurile în care se solicită depășirea cu peste 2 beneficiari primari a numărului maxim, aprobarea va fi dată de Ministerul Educației, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului.
Ce a declarat Ligia Deca, ministrul Educației, despre comasarea claselor
Deși de-a lungul timpului au fost făcute publice dezavantajele sistemului de educație simultan, Ligia Deca, a precizat că „avem foarte multe lucruri care se pot face.”
Ministrul Educației a declarat în trecut pentru Radio România Actualități: „Am fost într-un cătun cu învățământ simultan. Copii de la pregătitoare până la clasa a IV-a, 14 copii de vârste diferite, undeva într-un vârf de munte. Aproape de granița cu Ucraina. Abia am ajuns cu o mașină 4×4. Acolo, cum să vă spun, este nevoie de toată creativitatea noastră în așa fel încât acei copii să aibă dreptul la educație de calitate garantat. Culmea, învățătoarea reușise să atragă fonduri ca să cumpere o tablă inteligentă”.
Ligia Deca: „Avem mulți oameni care sființesc locul în educație”
„Venea cu mașina proprie. Împreună am făcut apel la autoritățile publice să facă drumul practicabil ca să ajungă iarnă. În zona aceea ninge multe luni pe an. Și să găsim o modalitate în care cu fiecare inspector actual să-l cartografiem fiecare județ să vedem ce școli sunt viabile, ce școli ar putea să beneficieze de un parteneriat sau de un consorțiu cu o altă școală cu care să mai facă schimb de spații, de resurse, de profesori, că și asta este o chestiune. Deci avem foarte multe lucruri care se pot face și pe care le vedem făcute. Avem mulți oameni care sființesc locul în educație și poate că ar trebui ca exemplul lor să fie mai vizibil.”
Pe 10 august, Ligia Deca declara, într-o vizită cătunul Sălaș, comuna Ulma, Suceava, că „din păcate, încă avem învățământ simultan”: „Pe final de zi, am putut să văd ce înseamnă o școală de vară în vârful muntelui, la Sălaș. Să înțeleg care sunt particularitățile școlilor din zonele montane, din zonele izolate. Sunt puțin copii. Din păcate, încă avem învățământ simultan. Trebuie să facem mai multe eforturi pentru a asigura dreptul la educație”, scrie edupedu.ro.