Este absolut normal să te întrebi de ce se poartă copilul diferit la școală și acasă. De ce copilul tău pare să aibă două „personalități” distincte: una pentru acasă și alta pentru școală. Conform unui studiu realizat de Asociația Americană de Psihologie, aproximativ 70% dintre părinți observă această diferență de comportament la copiii lor.
Faptul că se comportă diferit nu înseamnă neapărat că ceva este în neregulă. De fapt, acest lucru poate fi un semn că cel mic învață să se adapteze la medii diferite. Dar și la așteptările asociate fiecărui context.
De ce se poartă copilul diferit la școală și acasă: 6 motive principale
Specialiștii de la childmindinstitute.org arată care sunt principalele motive pentru care copiii manifestă aceste comportamente. Dar și cum să îi sprijini în a gestiona mai bine tranzițiile dintre școală și casă.
Mediul influențează comportamentul
La școală, copilul se află într-un mediu structurat, cu reguli clare, unde există o autoritate (profesorii) și colegi care îl influențează. Acasă, regulile sunt mai flexibile, iar tu ești figura de atașament principal, ceea ce îl face să se simtă mai confortabil să își exprime emoțiile sau frustrările acumulate peste zi. Iar o astfel de situație poate fi un motiv pentru care te-ai putea întreba de ce se poartă copilul diferit la școală și acasă.
Un studiu realizat de Universitatea din Cambridge arată că 85% dintre copii se simt mai liberi să-și exprime emoțiile acasă, deoarece consideră acest mediu ca fiind sigur și lipsit de judecată. Aceasta explică de ce uneori copilul poate părea „mai dificil” atunci când ajunge acasă.
Există diferențe în așteptări și reguli
Așteptările tale față de copil pot fi diferite de cele ale profesorilor. La școală, accentul este pus pe respectarea regulilor, performanța academică și relațiile sociale. Acasă, este posibil să pui mai mult accent pe relaxare și conexiunea emoțională.
Această diferență de așteptări poate genera confuzie pentru copil. De exemplu, dacă la școală i se cere să fie tăcut și atent, iar acasă are libertatea să alerge și să vorbească mult, el va adapta comportamentul în funcție de mediu. Este important să păstrezi o comunicare constantă cu cadrele didactice pentru a înțelege mai bine cum este perceput comportamentul copilului în contextul școlii.
Stresul acumulat în timpul zilei
Școala poate fi solicitantă pentru copilul tău, chiar dacă pare că se descurcă bine. Testele, relațiile cu colegii, presiunea de a respecta regulile și sarcinile zilnice pot genera stres. Acasă, unde se simte în siguranță, copilul se poate „elibera” de acest stres, ceea ce poate duce la izbucniri emoționale sau comportamente mai dificile.
Conform unui studiu publicat în Child Development Journal, copiii tind să manifeste comportamente mai puțin controlate în medii familiare, deoarece consideră că nu vor fi judecați. De aceea, e posibil să vezi o versiune mai puțin „disciplinată” a copilului tău acasă.
Simte nevoia de conectare emoțională
După o zi întreagă petrecută în compania colegilor și profesorilor, copilul tău poate simți nevoia să se conecteze cu tine emoțional. Această dorință de atenție se poate manifesta prin comportamente mai provocatoare, cum ar fi agitația sau chiar refuzul de a respecta anumite cerințe.
Este important să îți reamintești că, atunci când copilul reacționează „dificil”, nu o face pentru a te supăra. O face deoarece încearcă să îți transmită ceva. Psihologii sugerează să îi oferi atenție activă: petrece timp de calitate cu el, ascultă-l fără să îl judeci și validează-i emoțiile.
Influența relațiilor sociale
La școală, copilul poate avea comportamente diferite pentru a se integra în grup sau pentru a face față presiunii colegilor. Dacă are colegi mai dominanți sau un mediu competitiv, poate deveni mai retras sau, dimpotrivă, mai combativ. Acasă, unde nu există această dinamică socială, copilul poate reveni la comportamentele sale naturale. Un studiu realizat de National Institute of Child Health and Human Development arată că interacțiunile cu colegii sunt unul dintre cei mai importanți factori care influențează comportamentul copiilor în afara casei.
Nivelul de energie și oboseală
Oboseala joacă un rol important în comportamentul copilului. La sfârșitul unei zile de școală, copilul poate fi epuizat fizic și mental. Ceea ce duce la o toleranță mai scăzută la frustrări sau cerințe.
Un raport al Sleep Foundation evidențiază faptul că un copil care nu are un program de somn suficient de lung și de consistent este mai predispus la schimbări bruște de comportament. Dar poate avea și dificultăți în gestionarea emoțiilor.
Cum poți gestiona aceste diferențe de comportament
În primul rând, comunică deschis cu profesorii. Discută cu cadrele didactice pentru a înțelege cum se comportă copilul la școală. Și vezi dacă există diferențe semnificative față de comportamentul de acasă.
Mai apoi, stabilește rutine consistente. Oferă-i predictibilitate atât acasă, cât și la școală, pentru ca tranzițiile dintre cele două medii să fie mai ușoare.
De asemenea, ajută-l să-și exprime emoțiile. Încurajează-l să vorbească despre ce a trăit peste zi, fără să-l critici sau să-l judeci. Poți folosi întrebări deschise precum: „Cum te-ai simțit astăzi la școală?”
Și nu în ultimul rând, oferă-i timp pentru relaxare. După școală, dă-i ocazia să se odihnească sau să facă activități care îi plac înainte de a trece la alte responsabilități.