Cercetătorii de la Universitatea Canterbury au urmărit peste 6.000 de copii cu vârste între doi și opt ani pentru a analiza consecințele utilizării ecranelor mai mult de o oră pe zi. Deși aceasta este limita maximă recomandată de specialiștii, majoritatea copiilor din Marea Britanie petrec peste două ore zilnic folosind dispozitive electronice. Mai mult, unul din cinci copii de doi ani deține deja un smartphone. Așa cum arată un raport al autorității de reglementare online Ofcom, citat de The Telegraph.
Care sunt efectele timpului petrecut în fața ecranelor?
Studiul, publicat în revista Developmental Psychology, a colectat date ale copiilor la vârstele de doi, patru ani și jumătate și opt ani.
Părinții au fost întrebați cât timp petrec copiii lor în activități „neproductive” pe ecran, cum ar fi vizionarea televizorului. Dar și cât timp folosesc dispozitivele pentru teme.
Rezultatele au arătat că cei care petreceau mai mult de 1,5 ore pe zi în fața ecranului aveau dificultăți școlare. Iar asta, indiferent de tipul de activitate. Acești copii aveau un vocabular mai slab, probleme de comunicare, dificultăți în scris, calcul matematic și recunoașterea literelor. În plus, erau mai puțin sociabili, preferând să se joace singuri și fiind mai puțin plăcuți de colegi.
Cu cât timpul petrecut în fața ecranelor era mai mare, cu atât impactul negativ era mai pronunțat. Copiii care depășeau 2,5 ore zilnic prezentau un risc și mai mare de probleme de limbaj și comportament.
Pe de altă parte, cei care petreceau mai puțin de o oră pe zi în fața ecranului aveau performanțe academice mai bune. Dar și abilități lingvistice superioare și erau mai sociabili.
Declinul abilităților școlare
Autorii studiului au subliniat că efectele timpului excesiv petrecut pe ecrane pot fi atât de semnificative încât copiii afectați au șanse mai mari să se afle în treimea inferioară a clasei lor.
Profesorii au raportat că tot mai mulți copii de cinci ani intră la școală cu abilități lingvistice și sociale sub medie. Iar cercetătorii consideră că acest lucru este cauzat, cel puțin parțial, de creșterea timpului petrecut în fața ecranelor.
„Timpul petrecut pe ecrane în copilăria timpurie este un factor predictiv al abilităților pe care copiii le au la intrarea în școală. Creșterea dramatică a utilizării ecranelor în ultimii ani poate explica parțial scăderea nivelului de pregătire pentru școală”, au explicat cercetătorii.
Se consideră că impactul negativ asupra educației este chiar mai grav decât riscurile asupra sănătății cauzate de un stil de viață sedentar, cum ar fi obezitatea sau frecvența mai mare a îmbolnăvirilor.
Efectele timpului petrecut în fața ecranelor: riscul de autism
Experții au avertizat de mult timp asupra efectelor negative ale timpului petrecut pe ecrane asupra dezvoltării copiilor.
Un studiu realizat în Australia în 2024 a constatat că, la vârsta de 12 ani, copiii care petreceau mult timp pe ecrane de la vârsta de doi ani prezentau mai frecvent simptome similare autismului.
Totuși, cercetătorii care au analizat peste 5.000 de copii au recunoscut că studiul este doar observațional. Adică nu poate demonstra o relație de cauzalitate. Alți oameni de știință au subliniat că nu există dovezi clare care să lege utilizarea ecranelor de autism. Și au îndemnat publicul să nu intre în panică.
Recomandările experților în ceea ce privește efectele timpului petrecut în fața ecranelor
Organizația Mondială a Sănătății recomandă ca copiii sub doi ani să nu fie expuși deloc la ecrane. Cei între doi și cinci ani ar trebui să petreacă mai puțin de o oră pe zi în fața ecranelor.
Cu toate acestea, în Marea Britanie, nici Serviciul Național de Sănătate și nici Institutul Național pentru Excelență în Sănătate și Îngrijire nu au stabilit linii directoare clare pentru utilizarea ecranelor de către bebeluși și copii mici. NICE recomandă un limitat maxim de două ore pe zi pentru toți copiii.