Societatea este „bombardată„ cu reclame în fiecare zi pe toate platformele de social media și nu numai. Reclamele destinate copiilor există de mult timp, însă în prezent sunt mai vizibile ca niciodată și ajung cu mult mai multă ușurință la cei mici. În condițiile evoluției rapide a relației copilului cu mediul online, poate fi din ce în ce mai greu să controlezi toate mesajele de marketing la care este expus copilul tău.
Impactul negativ al reclamelor asupra copilului tău
În timp ce unele reclame sunt evidente, altele tind să fie indirecte. Fie că își petrec timpul pentru a privi un videoclip sau a se juca, cel mai probabil și copilul tău va intra la un moment dat cu o reclamă din mediul online.
Aplicațiile mobile conectate la internet ajungă să livreze în mod inevitabil și o reclamă. Specialiștii spun că tinerii și adolescenții sunt țintele cele mai ușoare ale mesajelor de marketing. Strategiile de marketing sunt din ce în ce mai agresive, iar multe dintre reclamele din online sunt camuflate foarte bine. De altfel, multe dintre aceste reclame pot apărea sub forma de „jocuri publicitare”.
Un studiu recent a arătat că peste 96% dintre cele mai descărcate aplicații gratuite pentru copii sub 5 ani au și un conținut comercial. Acest conținut comercial poate include reclame de tip pop-up, reclame ascunse sau „jocuri publicitare”.
Agențiile de publicitate se folosesc și de alte instrumente mai puțin vizibile de colectare a informațiilor pentru a permite personalizarea anunțurilor și a reclamelor livrate celor mici. Ce este cel mai grav este faptul că aceste reclame pot afecta în mod direct comportamentul unui copil.
Deși direcționarea reclamelor asupra copiilor pare inofensivă, experții atrag tot mai des semnale de alarmă. Cercetările tot mai frecvente au arătat că tinerii sunt ușor de influențat de reclamele pe care le văd în mediul online.
Specialiștii au pus acest lucru pe seama faptului că abilitățile de gândire critică ale unui copil nu sunt pe deplin dezvoltate. Academia Americană de Pediatrie (AAP) a evidențiat mai multe moduri prin care reclamele afectează în mod negativ comportamentul unui copil.
Impactul reclamelor alimentare și obezitatea la copii
Studiile recente au analizat legătura dintre reclamele alimentare și rata tot mai mare a obezității infantile. De cele mai multe ori, reclamele alimentare promovează alimente nesănătoase și bogate în calorii.
Afilierea unor branduri mari cu persoane cunoscute din media și mediul online conferă reclamelor și mai mult credibilitate.
Din dorința de a se asemăna cu „idolii lor” adolescenții și copii ajung să consume alimentele promovate în mediul online fără a discerne dacă acestea sunt sau nu benefice pentru sănătate.
Un studiu recent a arătat că vedete din industria muzicală au susținut 18 % dintre anunțurile online care promovau alimente nesănătoase. Dintre acestea, cea mai mare parte a vedetelor promovau băuturile bogate în zahăr.
Specialiștii trag un semnal de alarmă și spun că copiii cu vârste între 7 și 10 ani consumă mai multe calorii după ce joacă jocuri care au incluse și reclame la alimente nesănătoase.
Publicitatea alimentară a devenit o reală problemă în ultimii ani. Alimentele de tip fast-food sunt un pericol real pentru sănătatea pe termen lung a copiilor tăi.
Reclamele și creșterea consumului de tutun
Multe dintre reclamele din mediul online vizează consumul de tutun. Parents.com scrie că reclamele la tutun au fost interzise la televizor și radion încă din 1971 cu scopul de a scădea consumul acestora.
Totuși, în prezent există mult mai multă libertate în mediul online, iar produsele cu nicotină au avansat. În 2016, aproximativ 4 din 5 elevi de liceu și gimnaziu din Statele Unite ale Americii au fost expuși la reclame pentru țigări electronice din cel puțin o sursă.
O mulțime de persoane influnete din mediul online au promovat consumul de tutun sub diferite forme. Specialiștii încearcă să reglementeze această problemă pentru a diminua reclamele la tutun din mediul online.
Reclamele la alcool și influența acestora asupra copiilor
Tot din categoria viciilor cafe parte și consumul de alcool. Studiile au arătat o expunere în creștere la publicitatea pentru alcool în rândul tinerilor de școală de gimnaziu și liceu, mai ales în rețelele sociale.
O mulțime de studii din ultimii ani au descoperit o asociere între reclamele pentru alcool și consumul de alcool la minori.
Experții de la Healthy Children susțin că adolescenții care consumă alcool sau substanțe interzise au probleme la școală și pot prezent amai multe probleme de sănătate.
Reclamale care emit prejudecăți de valoare
Tot mai multe reclame din mediul online emit prejudecăți de valoare. Multe reclame fac referire la aspectul ideal al corpului, ceea ce poate duce la o imagine distorsionată a copilului asupra realității corpului său. Unele reclame prezintă „idealuri” care pot fi nesănătoase pentru aspectul corporal.
Totodată, reclamele pentru produse de iluminarea pielii sau de îndepărtarea părului pot crește anumite complexe din sufletul unui copil.
Aceste reclame ajung să nască adevărate trenduri, iar adolescenții sunt o țintă ușoară. De cele mai multe ori, idealurile nerealiste și standardele de frumusețe promovate în medie pot duce la tulburări de alimentație.
Ce spune Academia Americană de pediatrie despre impactul reclamelor asupra copiilor și adolescenților
Academia Americană de Pediatrie încurajează demersurile car eprivesc reglementarea mult mai strictă a reclamelor.
Academia își propune să intervină în publicitatea comercială pentru copiii mai mici de 7 ani. AAP își propune să limiteze publicitatea la copii mai mari și adolescenți. Ttoodată își dorește să interzică complet reclamele direcționate celor care au sub 18 ani.
De asemenea, Academia cere ca toate reclamele să fie etichetate în mod clar drept „conținut sponsorizat”. Academia Americană de Pediatrie a mai solicitat, de asemenea, interzicerea sau reducerea spoturilor publicitare pentru alimente și băuturi nesănătoase. AAP cere și interzicerea imaginilor care promovează consumul de tutun sau substanțe interzise.
Ca părinte poate fi dificil să controlezi tot ceea ce copilul tău vede în mediul online, însă poți cere îndrumarea unui specialist în parenting.
Este important să discuți și cu copilul tău atunci când solicită să cumpere un anumit produs după ce a văzut o reclamă din online.
Cel mai bine este să monitorizezi setările de confidențialitate de pe dispozitivele personale. Acesta este modul ideal pentru a impune niște limite în ceea ce privește sugestia reclamelor.
Încearcă să-ți ghidezi copilul. Ar trbui să-l ghidezi către un conținut de calitate.
Este important să vorbești cu acesta despre aplicațiile care colectează date personale. Nu în ultimul rând, explică-i că datele sunt colectate pentru a fi expediate în campaniile de marketing de mai târziu.
Chiar dacă este o misiunea grea, în timp poți reuși să-l ferești pe copilul tău de expunerea negativă a reclamelor din online.