Reclamă

Competențe digitale pentru elevi în anul școlar 2024 – 2025. Elevii claselor primare ar trebui să știe să comunice online și să salveze date pe dispozitive

Lista cu competențe digitale pentru elevi în anul școlar 2024 – 2025 se modifică și nu se mai referă doar la cei din clasele gimnaziale sau de liceu. Elevii claselor primare ar trebui să știe să comunice online și să salveze poze, adrese web sau alte informații, pe dispozitive portabile, cu sprijinul unui adult.

Profesoară care explică elevilor la computer
Competența digitală reprezintă ansamblul competențelor-cheie care au ca scop pregătirea absolvenților pentru a face față provocărilor actuale / Shutterstock

Aceste noi cerințe sunt prevăzute în Ordinul Ministrului Educației nr. din 30 august 2024 privind aprobarea Cadrului de competențe digitale pentru elevi, publicat recent în Monitorul Oficial, potrivit edupedu.ro.

Competențe digitale pentru elevi în anul școlar 2024 – 2025

În era tehnologiei, deși părinții sunt sfătuiți să-i țină pe cei mici cât mai departe de ecrane, noul document menționat mai sus reglementează competențele digitale pentru elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Competența digitală reprezintă ansamblul competențelor-cheie care au ca scop pregătirea absolvenților pentru a face față provocărilor actuale atât în plan personal, cât și profesional, mai este menționat în ordinul de Ministru.

Reclamă

Competențe digitale pentru elevii claselor primare

  • cunoașterea funcțiilor de bază și înțelegerea unor date digitale simple (de exemplu, text, imagine, video);
  • identificarea asemănărilor/deosebirilor între obiecte din lumea reală și virtuală;
  • căutarea și accesarea de date, informații și conținut în mediile digitale, cu sprijinul unui adult;
  • alegerea surselor de date, informații, conținut, cu sprijinul unui adult;
  • salvarea pozelor, informațiilor, adreselor web pe dispozitive portabile, cu sprijinul unui adult;
  • găsirea unui film pe o platformă video publică, o adresă favorită salvată în propriul dispozitiv, cu sprijinul unui adult;
  • utilizarea tehnologiile digitale și mijloacelor de comunicare simplă (de exemplu, mesagerie telefonică, rețele de socializare) , cu sprijinul unui adult;
  • verificarea propriei identități digitale (acces la contul de pe platforma școlii);
  • editarea conținutului digital în diferite formate;
  • înțelegerea drepturile de autor și licențelor și respectarea lor, cu sprijinul unui adult.

Competențe digitale pentru elevii de gimnaziu

  • explorarea rolului diferitelor aplicații digitale și gestionarea cu sprijin a acestora;
  • identificarea avantajelor, a riscurilor și a implicațiilor proceselor de digitalizare și a transformării digitale, pornind de la exemple din viața cotidiană;
  • identificarea ariilor în care propriile competențe digitale trebuie îmbunătățite;
  • căutarea și accesarea de date, informații și conținut în medii digitale și navigarea între acestea, în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar;
  • analiza, compararea și evaluarea credibilității și siguranței unor surse specificate de date, informații și conținut digital;
  • identificarea și aplicarea unor modalități simple de organizare, stocare și recuperare a datelor, informațiilor și conținutului în mediile digitale, în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar;
  • utilizarea unor tehnologii digitale și mijloace de comunicare simple pentru comunicarea cu ceilalți, în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar;
  • partajarea de date, informații și conținut digital cu alte persoane, prin intermediul tehnologiilor digitale obișnuite (de exemplu, Dropbox, Google Drive, OneDrive etc.);
  • utilizarea a diferite tipuri de servicii digitale publice, comunitare și private (de exemplu, completarea online a unor formulare, accesarea de biblioteci online, utilizarea unor hărți online, depozite online de cunoștințe și resurse educaționale);

Elevii de gimnaziu trebuie să știe să-și creeeze o identitate digitală

  • crearea și gestionarea unei identități digitale, în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar, cu respectarea normelor în vigoare;
  • crearea de conținut digital în formate simple, prin utilizarea a diferitelor instrumente și tehnici;
  • modificarea/îmbunătățirea unor resurse digitale existente (de exemplu, prezentări, filme, modele 3D, realitate virtuală/realitate augmentată);
  • înțelegerea modului în care drepturile de autor și licențele sunt aplicate informațiilor și conținutului digital;
  • utilizarea în programe a instrucțiunilor de decizie și repetitive, a variabilelor și a diverselor tipuri de date de intrare și de ieșire;
  • aplicarea constantă a unor modalități uzuale de protejare a dispozitivelor și a conținutului digital, precum și a unor măsuri de siguranță și securitate;
  • identificarea riscurilor din mediile digitale (de exemplu, mesaje suspecte) și aplicarea măsurilor de siguranță;
  • conștientizarea impactului tehnologiilor digitale asupra mediului fizic;
  • identificarea problemelor tehnice de bază care pot să apară în utilizarea dispozitivelor și a mediilor digitale;
  • evaluarea nevoilor personale privind utilizarea tehnologiilor digitale în contexte școlare și extrașcolare;
  • utilizarea tehnologiilor digitale pentru a realiza/a experimenta noi situații și activități de învățare și de dezvoltare personală și socială;

Competențe digitale pentru elevii de liceu

  • identificarea funcțiilor multiple ale dispozitivelor, tehnologiilor și rețelelor digitale comune și utilizarea acestora în diferite contexte școlare și profesionale;
  • analiza beneficiilor și riscurilor asociate noilor tehnologii, inclusiv inteligența artificială și tehnologiile cuantice;
  • căutarea activă de oportunități pentru dezvoltare personală și pentru a ține pasul cu evoluția digitală;
  • dezvoltarea și implementarea unor strategii personale de căutare adaptate la diferite contexte, cu accent pe filtrarea și evaluarea critică a informațiilor pentru a asigura relevanța și acuratețea acestora;
  • analiza critică, compararea și evaluarea credibilității și a siguranței diferitelor surse de date, informații și conținut digital;
  • selectarea datelor, a informațiilor și a conținutului pentru a le organiza, stoca și recupera eficient în mediile digitale;

Elevii de liceu trebuie să știe să interacționezi cu agenți non-umani în mediul digital

  • interacțiunea cu agenți non-umani (de exemplu, roboți de conversație) și alte tehnologii similare;
  • aplicarea practicilor de referențiere și atribuire în partajarea datelor, a informațiilor și a conținutului digital;
  • selectarea celor mai potrivite servicii digitale publice, comunitare și private pentru a răspunde propriilor nevoi, în mod independent;
  • crearea și gestionarea de identități digitale pentru scopuri personale și școlare;
  • crearea de conținut digital în formate specifice pentru anumite scopuri/domenii;
  • integrarea de noi informații în resurse digitale existente, pentru a crea conținuturi și cunoștințe noi, originale și relevante;
  • folosirea în mod corespunzător a informațiilor și a conținuturilor digitale, respectând drepturile de autor și licențele pentru conținutul digital;
  • gestionarea bazelor de date utilizând comenzi/limbaje de programare adecvate;
  • aplicarea măsurilor care asigură funcționarea în condiții de siguranță a dispozitivelor digitale și a aplicațiilor digitale;
  • aplicarea de măsuri variate și actualizate pentru protejarea datelor cu caracter personal pe care le distribuie în mediile digitale;
  • adoptarea celor mai adecvate modalități de evitare a riscurilor utilizării inadecvate a tehnologiilor digitale;
  • evaluarea critică a efectelor imediate și de durată a utilizării tehnologiilor digitale asupra mediului înconjurător;
  • aplicarea de soluții variate, inclusiv cu ajutorul asistenților virtuali, pentru rezolvarea/depanarea unor probleme tehnice cu care se confruntă în utilizarea dispozitivelor și a mediilor digitale;
  • evaluarea nevoilor privind utilizarea tehnologiilor digitale în scopuri personale, școlare, profesionale, sociale, economice, de mediu;
  • propunerea de soluții pentru un viitor sustenabil, prin utilizarea instrumentelor și a tehnologiilor digitale, aplicând de exemplu, gândirea sistemică.
Te-ar mai putea interesa și
O fetiță care stă cu capul pe bancă la școală
Cât durează vacanța de toamnă 2024. Când se întorc elevii la cursuri
Cât durează vacanța de toamnă 2024. Când se întorc elevii la cursuri
Cadru didactic care bate palma cu elevii aflați în bănci
Care sunt noutățile din anul școlar 2024-2025. 9 septembrie 2024 e prima zi de școală
Care sunt noutățile din anul școlar 2024-2025. 9 septembrie 2024 e prima zi de școală
Fetiță cu ghiozdan în spate care e dusă de tată la școală
De ce unii copii se plictisesc la școală. Află care sunt motivele și cum îi poți ajuta
De ce unii copii se plictisesc la școală. Află care sunt motivele și cum îi poți ajuta
Reclamă
Recomandări DePărinți.ro
1
Tată își ține bebelușul în brațe și-l privește
6 trăsături pe care bebelușii le moștenesc de la tata
Te-ai uitat vreodată la bebelușul tău și ai avut senzația că îl vezi pe tatăl lui în miniatură? Nu e doar o impresie! Genetica joacă un rol fascinant în determinarea trăsăturilor fizice și comportamentale ale copilului. Iar unele......
6 trăsături pe care bebelușii le moștenesc de la tata
2
Un grup de copii care joacă jocuri de dezvoltare a gândirii logice
Cele mai bune jocuri pentru dezvoltarea gândirii logice la copii. Idei și recomandări
Pe măsură ce timpul se schimbă și tehnologia avansează, este nevoie și de o schimbare în viața celor mici. Descoperă și tu cele mai bune jocuri pentru dezvoltarea gândirii logice la copii. Jocurile reprezintă cea mai bună metodă pentru......
Cele mai bune jocuri pentru dezvoltarea gândirii logice la copii. Idei și recomandări
3
Fetiță neglijată se uită tristă pe fereastră
Studiu: Neglijarea în copilărie afectează dezvoltarea memoriei de lucru
Știi momentul ăla când intri în cameră și uiți instant ce căutai? Sau când încerci să ții minte ce ai de cumpărat, dar ajungi acasă cu totul… mai puțin ce îți trebuia? Ei bine, memoria de lucru e implicată în toate astea.......
Studiu: Neglijarea în copilărie afectează dezvoltarea memoriei de lucru
4
Tată și fiul stau pe canapea și discută
Lecțiile pe care tații ar trebuie să le predea fiilor lor
Știi momentul ăla când îți dai seama că ai început să semeni cu tatăl tău? Fie că e vorba de felul în care te enervezi în trafic sau de cum îți ții ceașca de cafea dimineața, adevărul e că părinții ne modelează mai mult decât......
Lecțiile pe care tații ar trebuie să le predea fiilor lor
5
Fetiță cu părul lung, îmbrăcată cu o bluză verde, stă la masa din bucătărie și se uită pe o carte, iar pe masă sunt împăștiate creioane colorate, iar mama ei stă în picioare și o ceartă
7 semne că ai avut părinți critici și cum te afectează
Atunci când crești cu părinți care te critică constant, efectele pe termen lung pot fi vizibile cu ușurință. Pe lângă faptul că încrederea în sine este foarte scăzută, îți afectează și relațiile cu cei din jur. Cu mult......
7 semne că ai avut părinți critici și cum te afectează
6
Copil agresiv
Strategii pentru prevenirea agresivității la copii și când ar trebui solicitat ajutor specializat
Sunt momente în care copilul tău pare un mic vulcan gata să erupă din senin? Aruncă jucării, țipă sau lovește, iar tu nu mai știi dacă e doar o etapă sau un semn că ceva e mai profund? Respiri adânc, numeri până la zece, dar tot......
Strategii pentru prevenirea agresivității la copii și când ar trebui solicitat ajutor specializat
7
O fetiță care joacă cărți
Cum se joacă Crazy Eights: reguli, sfaturi și strategii
Crazy Eights este un joc clasic de cărți, potrivit pentru toate vârstele. Află cum se joacă Crazy Eights și descoperă sfaturi utile care îi vor ajuta pe cei mici să joace și să câștige. Dacă vrei un joc de cărți ușor de învățat,......
Cum se joacă Crazy Eights: reguli, sfaturi și strategii
8
Băiețel blond, îmbrăcat cu cămașă albă și vestă cu carouri roșii și albe, stă cu o mână ridicată și cu degetul arătător indică spre un bec desenat cu alb și galben, iar deasupra capului sunt desenate mai multe becuri cu cretă albă, iar în spate are fundal verde
Ajută-ți copilul să-i placă să învețe prin antrenarea creierului
Atunci când este vorba despre procesul de învățare, majoritatea oamenilor cred că inteligența există sau nu există. În realitate, lucrurile nu stau chiar așa pentru că ea poate fi dezvoltată prin exercițiu. Ajută-ți copilul să-i......
Ajută-ți copilul să-i placă să învețe prin antrenarea creierului
Parteneri
Cele mai noi
Un bol alb plin cu supă de primăvară cu legume și carne de pui
15 mai, 09:39
Supă de primăvară cu legume și carne de pui
Supă de primăvară cu legume și carne de pui
Cum amenajezi camera copilului tău în funcție de vârstă și tipul locuinței
12 mai, 15:10
(P) Cum amenajezi camera copilului tău în funcție de vârstă și tipul locuinței: de la bebeluș la adolescent în câțiva pași. 
(P) Cum amenajezi camera copilului tău în funcție de vârstă și tipul locuinței: de la bebeluș la adolescent în câțiva pași. 
mână de femeie și mână de bărbat pe un fundal deschis la culoare cu un test de sarcină
12 mai, 09:40
Testul de sarcină fals-negativ. De ce apare și ce spun specialiștii
Testul de sarcină fals-negativ. De ce apare și ce spun specialiștii
Carucioare practice: O mamă își plimbă copilul în cărucior.
28 aprilie, 18:58
(P) Primii pași în rolul de mamă: ce ai cu adevărat nevoie și ce poți lăsa deoparte
(P) Primii pași în rolul de mamă: ce ai cu adevărat nevoie și ce poți lăsa deoparte
Copil își roade unghiile
21 aprilie, 09:56
Diferența dintre tulburarea obsesiv-compulsivă și ticuri la copii
Diferența dintre tulburarea obsesiv-compulsivă și ticuri la copii
Cum să echipezi un copil pentru orele de sport de la școală
17 aprilie, 17:44
(P) Cum să echipezi un copil pentru orele de sport de la școală?
(P) Cum să echipezi un copil pentru orele de sport de la școală?
Închide