Aceste noi cerințe sunt prevăzute în Ordinul Ministrului Educației nr. din 30 august 2024 privind aprobarea Cadrului de competențe digitale pentru elevi, publicat recent în Monitorul Oficial, potrivit edupedu.ro.
Competențe digitale pentru elevi în anul școlar 2024 – 2025
În era tehnologiei, deși părinții sunt sfătuiți să-i țină pe cei mici cât mai departe de ecrane, noul document menționat mai sus reglementează competențele digitale pentru elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal.
Competența digitală reprezintă ansamblul competențelor-cheie care au ca scop pregătirea absolvenților pentru a face față provocărilor actuale atât în plan personal, cât și profesional, mai este menționat în ordinul de Ministru.
Competențe digitale pentru elevii claselor primare
- cunoașterea funcțiilor de bază și înțelegerea unor date digitale simple (de exemplu, text, imagine, video);
- identificarea asemănărilor/deosebirilor între obiecte din lumea reală și virtuală;
- căutarea și accesarea de date, informații și conținut în mediile digitale, cu sprijinul unui adult;
- alegerea surselor de date, informații, conținut, cu sprijinul unui adult;
- salvarea pozelor, informațiilor, adreselor web pe dispozitive portabile, cu sprijinul unui adult;
- găsirea unui film pe o platformă video publică, o adresă favorită salvată în propriul dispozitiv, cu sprijinul unui adult;
- utilizarea tehnologiile digitale și mijloacelor de comunicare simplă (de exemplu, mesagerie telefonică, rețele de socializare) , cu sprijinul unui adult;
- verificarea propriei identități digitale (acces la contul de pe platforma școlii);
- editarea conținutului digital în diferite formate;
- înțelegerea drepturile de autor și licențelor și respectarea lor, cu sprijinul unui adult.
Competențe digitale pentru elevii de gimnaziu
- explorarea rolului diferitelor aplicații digitale și gestionarea cu sprijin a acestora;
- identificarea avantajelor, a riscurilor și a implicațiilor proceselor de digitalizare și a transformării digitale, pornind de la exemple din viața cotidiană;
- identificarea ariilor în care propriile competențe digitale trebuie îmbunătățite;
- căutarea și accesarea de date, informații și conținut în medii digitale și navigarea între acestea, în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar;
- analiza, compararea și evaluarea credibilității și siguranței unor surse specificate de date, informații și conținut digital;
- identificarea și aplicarea unor modalități simple de organizare, stocare și recuperare a datelor, informațiilor și conținutului în mediile digitale, în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar;
- utilizarea unor tehnologii digitale și mijloace de comunicare simple pentru comunicarea cu ceilalți, în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar;
- partajarea de date, informații și conținut digital cu alte persoane, prin intermediul tehnologiilor digitale obișnuite (de exemplu, Dropbox, Google Drive, OneDrive etc.);
- utilizarea a diferite tipuri de servicii digitale publice, comunitare și private (de exemplu, completarea online a unor formulare, accesarea de biblioteci online, utilizarea unor hărți online, depozite online de cunoștințe și resurse educaționale);
Elevii de gimnaziu trebuie să știe să-și creeeze o identitate digitală
- crearea și gestionarea unei identități digitale, în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar, cu respectarea normelor în vigoare;
- crearea de conținut digital în formate simple, prin utilizarea a diferitelor instrumente și tehnici;
- modificarea/îmbunătățirea unor resurse digitale existente (de exemplu, prezentări, filme, modele 3D, realitate virtuală/realitate augmentată);
- înțelegerea modului în care drepturile de autor și licențele sunt aplicate informațiilor și conținutului digital;
- utilizarea în programe a instrucțiunilor de decizie și repetitive, a variabilelor și a diverselor tipuri de date de intrare și de ieșire;
- aplicarea constantă a unor modalități uzuale de protejare a dispozitivelor și a conținutului digital, precum și a unor măsuri de siguranță și securitate;
- identificarea riscurilor din mediile digitale (de exemplu, mesaje suspecte) și aplicarea măsurilor de siguranță;
- conștientizarea impactului tehnologiilor digitale asupra mediului fizic;
- identificarea problemelor tehnice de bază care pot să apară în utilizarea dispozitivelor și a mediilor digitale;
- evaluarea nevoilor personale privind utilizarea tehnologiilor digitale în contexte școlare și extrașcolare;
- utilizarea tehnologiilor digitale pentru a realiza/a experimenta noi situații și activități de învățare și de dezvoltare personală și socială;
Competențe digitale pentru elevii de liceu
- identificarea funcțiilor multiple ale dispozitivelor, tehnologiilor și rețelelor digitale comune și utilizarea acestora în diferite contexte școlare și profesionale;
- analiza beneficiilor și riscurilor asociate noilor tehnologii, inclusiv inteligența artificială și tehnologiile cuantice;
- căutarea activă de oportunități pentru dezvoltare personală și pentru a ține pasul cu evoluția digitală;
- dezvoltarea și implementarea unor strategii personale de căutare adaptate la diferite contexte, cu accent pe filtrarea și evaluarea critică a informațiilor pentru a asigura relevanța și acuratețea acestora;
- analiza critică, compararea și evaluarea credibilității și a siguranței diferitelor surse de date, informații și conținut digital;
- selectarea datelor, a informațiilor și a conținutului pentru a le organiza, stoca și recupera eficient în mediile digitale;
Elevii de liceu trebuie să știe să interacționezi cu agenți non-umani în mediul digital
- interacțiunea cu agenți non-umani (de exemplu, roboți de conversație) și alte tehnologii similare;
- aplicarea practicilor de referențiere și atribuire în partajarea datelor, a informațiilor și a conținutului digital;
- selectarea celor mai potrivite servicii digitale publice, comunitare și private pentru a răspunde propriilor nevoi, în mod independent;
- crearea și gestionarea de identități digitale pentru scopuri personale și școlare;
- crearea de conținut digital în formate specifice pentru anumite scopuri/domenii;
- integrarea de noi informații în resurse digitale existente, pentru a crea conținuturi și cunoștințe noi, originale și relevante;
- folosirea în mod corespunzător a informațiilor și a conținuturilor digitale, respectând drepturile de autor și licențele pentru conținutul digital;
- gestionarea bazelor de date utilizând comenzi/limbaje de programare adecvate;
- aplicarea măsurilor care asigură funcționarea în condiții de siguranță a dispozitivelor digitale și a aplicațiilor digitale;
- aplicarea de măsuri variate și actualizate pentru protejarea datelor cu caracter personal pe care le distribuie în mediile digitale;
- adoptarea celor mai adecvate modalități de evitare a riscurilor utilizării inadecvate a tehnologiilor digitale;
- evaluarea critică a efectelor imediate și de durată a utilizării tehnologiilor digitale asupra mediului înconjurător;
- aplicarea de soluții variate, inclusiv cu ajutorul asistenților virtuali, pentru rezolvarea/depanarea unor probleme tehnice cu care se confruntă în utilizarea dispozitivelor și a mediilor digitale;
- evaluarea nevoilor privind utilizarea tehnologiilor digitale în scopuri personale, școlare, profesionale, sociale, economice, de mediu;
- propunerea de soluții pentru un viitor sustenabil, prin utilizarea instrumentelor și a tehnologiilor digitale, aplicând de exemplu, gândirea sistemică.