Reclamă

Competențe digitale pentru elevi în anul școlar 2024 – 2025. Elevii claselor primare ar trebui să știe să comunice online și să salveze date pe dispozitive

Lista cu competențe digitale pentru elevi în anul școlar 2024 – 2025 se modifică și nu se mai referă doar la cei din clasele gimnaziale sau de liceu. Elevii claselor primare ar trebui să știe să comunice online și să salveze poze, adrese web sau alte informații, pe dispozitive portabile, cu sprijinul unui adult.

Profesoară care explică elevilor la computer
Competența digitală reprezintă ansamblul competențelor-cheie care au ca scop pregătirea absolvenților pentru a face față provocărilor actuale / Shutterstock

Aceste noi cerințe sunt prevăzute în Ordinul Ministrului Educației nr. din 30 august 2024 privind aprobarea Cadrului de competențe digitale pentru elevi, publicat recent în Monitorul Oficial, potrivit edupedu.ro.

Competențe digitale pentru elevi în anul școlar 2024 – 2025

În era tehnologiei, deși părinții sunt sfătuiți să-i țină pe cei mici cât mai departe de ecrane, noul document menționat mai sus reglementează competențele digitale pentru elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Competența digitală reprezintă ansamblul competențelor-cheie care au ca scop pregătirea absolvenților pentru a face față provocărilor actuale atât în plan personal, cât și profesional, mai este menționat în ordinul de Ministru.

Reclamă

Competențe digitale pentru elevii claselor primare

  • cunoașterea funcțiilor de bază și înțelegerea unor date digitale simple (de exemplu, text, imagine, video);
  • identificarea asemănărilor/deosebirilor între obiecte din lumea reală și virtuală;
  • căutarea și accesarea de date, informații și conținut în mediile digitale, cu sprijinul unui adult;
  • alegerea surselor de date, informații, conținut, cu sprijinul unui adult;
  • salvarea pozelor, informațiilor, adreselor web pe dispozitive portabile, cu sprijinul unui adult;
  • găsirea unui film pe o platformă video publică, o adresă favorită salvată în propriul dispozitiv, cu sprijinul unui adult;
  • utilizarea tehnologiile digitale și mijloacelor de comunicare simplă (de exemplu, mesagerie telefonică, rețele de socializare) , cu sprijinul unui adult;
  • verificarea propriei identități digitale (acces la contul de pe platforma școlii);
  • editarea conținutului digital în diferite formate;
  • înțelegerea drepturile de autor și licențelor și respectarea lor, cu sprijinul unui adult.

Competențe digitale pentru elevii de gimnaziu

  • explorarea rolului diferitelor aplicații digitale și gestionarea cu sprijin a acestora;
  • identificarea avantajelor, a riscurilor și a implicațiilor proceselor de digitalizare și a transformării digitale, pornind de la exemple din viața cotidiană;
  • identificarea ariilor în care propriile competențe digitale trebuie îmbunătățite;
  • căutarea și accesarea de date, informații și conținut în medii digitale și navigarea între acestea, în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar;
  • analiza, compararea și evaluarea credibilității și siguranței unor surse specificate de date, informații și conținut digital;
  • identificarea și aplicarea unor modalități simple de organizare, stocare și recuperare a datelor, informațiilor și conținutului în mediile digitale, în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar;
  • utilizarea unor tehnologii digitale și mijloace de comunicare simple pentru comunicarea cu ceilalți, în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar;
  • partajarea de date, informații și conținut digital cu alte persoane, prin intermediul tehnologiilor digitale obișnuite (de exemplu, Dropbox, Google Drive, OneDrive etc.);
  • utilizarea a diferite tipuri de servicii digitale publice, comunitare și private (de exemplu, completarea online a unor formulare, accesarea de biblioteci online, utilizarea unor hărți online, depozite online de cunoștințe și resurse educaționale);

Elevii de gimnaziu trebuie să știe să-și creeeze o identitate digitală

  • crearea și gestionarea unei identități digitale, în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar, cu respectarea normelor în vigoare;
  • crearea de conținut digital în formate simple, prin utilizarea a diferitelor instrumente și tehnici;
  • modificarea/îmbunătățirea unor resurse digitale existente (de exemplu, prezentări, filme, modele 3D, realitate virtuală/realitate augmentată);
  • înțelegerea modului în care drepturile de autor și licențele sunt aplicate informațiilor și conținutului digital;
  • utilizarea în programe a instrucțiunilor de decizie și repetitive, a variabilelor și a diverselor tipuri de date de intrare și de ieșire;
  • aplicarea constantă a unor modalități uzuale de protejare a dispozitivelor și a conținutului digital, precum și a unor măsuri de siguranță și securitate;
  • identificarea riscurilor din mediile digitale (de exemplu, mesaje suspecte) și aplicarea măsurilor de siguranță;
  • conștientizarea impactului tehnologiilor digitale asupra mediului fizic;
  • identificarea problemelor tehnice de bază care pot să apară în utilizarea dispozitivelor și a mediilor digitale;
  • evaluarea nevoilor personale privind utilizarea tehnologiilor digitale în contexte școlare și extrașcolare;
  • utilizarea tehnologiilor digitale pentru a realiza/a experimenta noi situații și activități de învățare și de dezvoltare personală și socială;

Competențe digitale pentru elevii de liceu

  • identificarea funcțiilor multiple ale dispozitivelor, tehnologiilor și rețelelor digitale comune și utilizarea acestora în diferite contexte școlare și profesionale;
  • analiza beneficiilor și riscurilor asociate noilor tehnologii, inclusiv inteligența artificială și tehnologiile cuantice;
  • căutarea activă de oportunități pentru dezvoltare personală și pentru a ține pasul cu evoluția digitală;
  • dezvoltarea și implementarea unor strategii personale de căutare adaptate la diferite contexte, cu accent pe filtrarea și evaluarea critică a informațiilor pentru a asigura relevanța și acuratețea acestora;
  • analiza critică, compararea și evaluarea credibilității și a siguranței diferitelor surse de date, informații și conținut digital;
  • selectarea datelor, a informațiilor și a conținutului pentru a le organiza, stoca și recupera eficient în mediile digitale;

Elevii de liceu trebuie să știe să interacționezi cu agenți non-umani în mediul digital

  • interacțiunea cu agenți non-umani (de exemplu, roboți de conversație) și alte tehnologii similare;
  • aplicarea practicilor de referențiere și atribuire în partajarea datelor, a informațiilor și a conținutului digital;
  • selectarea celor mai potrivite servicii digitale publice, comunitare și private pentru a răspunde propriilor nevoi, în mod independent;
  • crearea și gestionarea de identități digitale pentru scopuri personale și școlare;
  • crearea de conținut digital în formate specifice pentru anumite scopuri/domenii;
  • integrarea de noi informații în resurse digitale existente, pentru a crea conținuturi și cunoștințe noi, originale și relevante;
  • folosirea în mod corespunzător a informațiilor și a conținuturilor digitale, respectând drepturile de autor și licențele pentru conținutul digital;
  • gestionarea bazelor de date utilizând comenzi/limbaje de programare adecvate;
  • aplicarea măsurilor care asigură funcționarea în condiții de siguranță a dispozitivelor digitale și a aplicațiilor digitale;
  • aplicarea de măsuri variate și actualizate pentru protejarea datelor cu caracter personal pe care le distribuie în mediile digitale;
  • adoptarea celor mai adecvate modalități de evitare a riscurilor utilizării inadecvate a tehnologiilor digitale;
  • evaluarea critică a efectelor imediate și de durată a utilizării tehnologiilor digitale asupra mediului înconjurător;
  • aplicarea de soluții variate, inclusiv cu ajutorul asistenților virtuali, pentru rezolvarea/depanarea unor probleme tehnice cu care se confruntă în utilizarea dispozitivelor și a mediilor digitale;
  • evaluarea nevoilor privind utilizarea tehnologiilor digitale în scopuri personale, școlare, profesionale, sociale, economice, de mediu;
  • propunerea de soluții pentru un viitor sustenabil, prin utilizarea instrumentelor și a tehnologiilor digitale, aplicând de exemplu, gândirea sistemică.
Te-ar mai putea interesa și
O fetiță care stă cu capul pe bancă la școală
Cât durează vacanța de toamnă 2024. Când se întorc elevii la cursuri
Cât durează vacanța de toamnă 2024. Când se întorc elevii la cursuri
Cadru didactic care bate palma cu elevii aflați în bănci
Care sunt noutățile din anul școlar 2024-2025. 9 septembrie 2024 e prima zi de școală
Care sunt noutățile din anul școlar 2024-2025. 9 septembrie 2024 e prima zi de școală
Fetiță cu ghiozdan în spate care e dusă de tată la școală
De ce unii copii se plictisesc la școală. Află care sunt motivele și cum îi poți ajuta
De ce unii copii se plictisesc la școală. Află care sunt motivele și cum îi poți ajuta
Reclamă
Recomandări DePărinți.ro
1
Un bol plin cu supă cremă de morcovi și catofi dulci pentru copii
Supă cremă de morcovi și cartof dulce. Delicioasă și ușor de digerat
În zilele în care vrei să-i surprinzi pe cei mici poți să încerci să prepari o rețetă de supă cremă de morcovi și cartof dulce. Această supă de morcovi și cartofi dulci este cremoasă, reconfortantă și plină de savoare. Supa este......
Supă cremă de morcovi și cartof dulce. Delicioasă și ușor de digerat
2
Elevă de liceu cu caiete în brațe
Topul liceelor din Bucureşti. Cele mai căutate la admiterea din 2025
Capitala are cele mai multe licee atât ca număr, dar și ca apreciere pentru sistemul de învățământ și formarea elevilor. Multe dintre acestea sunt recunoscute pentru performanțele academice remarcabile ale elevilor lor. Ai mai jos topul......
Topul liceelor din Bucureşti. Cele mai căutate la admiterea din 2025
3
O femeie care se teme pentru copilul ei care merge pe bicicletă
Stilul de parenting care poate provoca daune ireparabile copiilor, conform cercetărilor
Scopul unui părinte este să-și învețe copiii să fie independenți, nu să-i supravegheze la nesfârșit. Un copil are nevoie și de greșeli pentru a se forma într-una adult cu un comportament bun din toate punctele de vedere. Ai mai jos mai......
Stilul de parenting care poate provoca daune ireparabile copiilor, conform cercetărilor
4
Femeie însărcinată, îmbrăcată cu o bluză mov și pantaloni albi, care stă în living, având în spate un televizor, puțin aplecată, ținând o mână pe spate și una sub burtă, ilustrând înțepăturile vaginale în sarcină
Înțepăturile vaginale în sarcină. Care sunt cauzele acestora și când să discuți cu un medic
Atunci când te apropii de sfârșitul sarcinii, te poți confrunta cu diferite tipuri de simptome, mai mult sau mai puțin ciudate. De exemplu, la un moment dat, poți simți o înțepătură fulgerătoare în vagin, care durează mai puțin de un......
Înțepăturile vaginale în sarcină. Care sunt cauzele acestora și când să discuți cu un medic
5
Femeie însărcinată cu tricou bleu si bluza ridicată, lăsând să se vadă burta, cu o mână cu care își atinge burta și ân cealaltă ține un ceas
Calculatorul de sarcină. Tot ce trebuie să știi despre el
Dacă ai făcut un test de sarcină și a ieșit pozitiv, cel mai probabil, până vei ajunge la medic, vei dori să afli puțin mai multe despre ce se întâmplă în continuare. Pentru asta poți consulta calculatorul de sarcină, care te ajută......
Calculatorul de sarcină. Tot ce trebuie să știi despre el
Parteneri
Cele mai noi
Copil alergic la polen stă pe iarbă și strănută
06:26
Mituri și adevăruri despre alergiile de primăvară la copii
Mituri și adevăruri despre alergiile de primăvară la copii
O mamă epuiazată în parc
30 martie, 07:10
Ce este „încărcătura mentală a mamelor”. Se vorbește prea puțin despre ea
Ce este „încărcătura mentală a mamelor”. Se vorbește prea puțin despre ea
Mama, tata și cei doi copii iau masa împreună
27 martie, 07:00
Cum să introduci obiceiuri sănătoase în familie fără presiune
Cum să introduci obiceiuri sănătoase în familie fără presiune
Copil ține în mână un pahar cu suc natural pentru imunitate
26 martie, 07:07
Rețete de sucuri naturale pentru întărirea imunității
Rețete de sucuri naturale pentru întărirea imunității
Mama și fiica se bucură de venirea primăverii
25 martie, 06:35
Tranziția de la iarnă la primăvară: Cum gestionăm schimbările bruște de temperatură
Tranziția de la iarnă la primăvară: Cum gestionăm schimbările bruște de temperatură
O fetiță care stă pe un telefon care are inteligență artificială în timp ce mama sa îi explică ceva
24 martie, 07:27
Impactul inteligenței artificiale asupra copiilor. Specialiștii trag un semnal de alarmă pentru părinți
Impactul inteligenței artificiale asupra copiilor. Specialiștii trag un semnal de alarmă pentru părinți
Închide