Conform sciencealert.com, o echipă de neurologi de la Universitățile Regensburg și Brown din Germania a arătat că este vorba despre un compus chimic din creier. Acest compus este cunoscut sub numele de acid gamma-aminobutyric (GABA). Nivelul acestui acid crește la copii în timpul și după procesul de învățare. Asta îi face pe aceștia să devină niște „bureți“ care absorb tot ceea ce este nou.
Cele mai recente informații despre procesul de învățare: copii vs. adulți
Măsurătorile studiului au fost efectuate pe 55 de copii (8-11 ani) și 56 de adulți (18-35 de ani). Acestea au acoperit trei perioade ale procesului de învățare vizuală: înainte, în timpul și după desfășurarea activității.
Potrivit cercetătorilor, așa cum relatează sciencedaily.com, rezultatele au arătat că există o creștere rapidă a GABA la copii în timpul învățării. Aceasta vine în contrast cu concentrațiile de GABA la adulți, care au rămas constant în toată această perioadă. Și, deși creierul copiilor nu a ajuns la maturitate, și anumite funcții comportamentale și cognitive nu sunt la fel de eficiente precum cele ale unor adulți, ei pot excela în domenii care implică învățarea vizuală.
Practic, potrivit psychologytoday.com, GABA este un neurotransmițător cu efect inhibitor, care reduce zgomotul din creier și are un efect calmant. În timpul învățării vizuale, cu cât creierul este mai liniștit, cu atât învățarea este mult mai rapidă și eficientă.
De ce copiii învață mai rapid decât adulții: concluziile studiului
GABA ajută atât la asimilarea de noi informații, dar are și o perioadă de „răcire“ a noilor rețele neuronale create. Această perioadă are loc imediat după învățare. Mai mult, asta permite creierului să consolideze și să stocheze cu succes ceea ce a învățat. Dacă se învață ceva nou în perioada de „răcire“ apare un nou fenomen. Acesta se numește „interferență retrogradă“ în care informațiile achiziționate anterior pot fi anulate anulate sau chiar distruse complet.
Se pare că, pentru a asimila ceva nou, adulții au nevoie de o oră ca perioadă de „răcire“. În schimb, după 10 minute, copiii sunt capabili să învețe altceva nou. Pot face asta fără să li se șteargă din memorie ce au asimilat anterior. „La copii, stabilizarea rapidă a informațiilor acumulate anterior, le permite să învețe mai multe lucruri într-o anumită perioadă de timp și să fie mult mai eficientă decât cea a adulților“, explică psihologul și neurologul Sebastian Frank, coautor al studiului.
Prin urmare, rezultatele noastre indică faptul că GABA este un jucător-cheie în eficientizarea învățării la copii.
– Sebastian Frank
De asemenea, neurologii consideră că deși studiul realizat are la bază învățarea vizuală, el poate fi extins și altor tipuri de studiu, care implică capacitate de a memora diferite lucruri. „De exemplu, o nouă tehnologie sau terapie ar putea fi dezvoltată pentru a crește cantitatea de GABA în creierul adulților“, spune Takeo Watanabe, de la Universitatea Brown.