Nicușor Achim este educator Montessori și coordonator curriculum la Maria Montessori Home. Deși a punctat încă de la început că nimeni nu deține adevărul absolut, el speră ca părinții și, de ce nu, educatorii să găsească în interviul cu el răspunsurile la cele mai comune întrebări.
Nicușor Achim a oferit informații despre metoda Montessori la DePărinți.ro | Parenting 2.0
Un copil are mereu nevoie de susținere pentru a lua cele mai bune decizii, iar acest lucru poate fi făcut atât de părinți, dar și de cadrele didactice. Efortul de echipă este foarte important în educația celor mici.
-Cum ne dăm seama că un copil este pregătit să înceapă grădinița?
-Majoritatea părinților sau familiilor care vin la grădiniță să-și înscrie copii ajung în instituție când cei mici împlinesc vârsta de un an. Se întâmplă atât de devreme pentru că vor să vadă dacă pot avea încredere în instituția respectivă. Există foarte multe studii care spun că dezvoltarea socială începe încă din perioada intrauterină. Academia Americană de Pediatrie recomandă intrarea în colectivitate la vârsta de 2 ani. Când copilul vrea să facă lucruri singur, acesta este un indicator bun că e pregătit să intre în colectivitate. Momentul depinde copil, de familie, de pregătirea și înțelegerea părinților.
Un lucru important de menționat este că în cazul copiilor care au frați mai mari, anumite etape se întâmplă mai rapid. De exemplu, în metoda Montessori, un ciclu durează trei ani, iar grupele sunt mixte, cu copii care au vârste între 3 și 6 ani. Se procedează așa pentru că timpul a dovedit faptul că cei mici învață mai repede de la copiii mai mari, iar cei mari devin modele pentru ei.
-Care sunt beneficiile metodei Montessori? Ce o face să fie diferită de sistemul tradițional?
-Sunt câteva principii după care ne ghidăm în Montessori. În această metodă, clasa sau mediul sunt construite pe bază de ordine și frumusețe. Copiii au libertatea de a alege activitățile pe care doresc să le desfășoare, în funcție de interesele și nevoile vârstei. Viața practică este fundația metodei Montessori. Coordonarea mișcărilor, independența și concentrarea sunt factorii care duc la momente de conștientizare pe care copilul le descoperă singur. În Montessori nu există niciun material care reprezintă un obstacol în calea dezvoltării copilului.
Metoda Montesorii se bazează pe comunicare deschisă
În metoda Montessori se pune foarte mult accentul pe lucrul individual cu copilul. Unul dintre principiile de bază ale acestui stil de educație este că ceea ce face un copil cu mâinile lui, mintea își va aminti întodeauna. Mândria și fericirea pe care un copil le simte atunci când reușește să facă ceva singur sunt sentimente care nu pot fi egalate cu nimic altceva.
Ceea ce trebuie părinții să înțeleagă este că copiii iubesc ordinea, iar de cele mai multe ori ei primesc informațiile de-a valma. Rolul adulților este altul. Să-i ajute pe cei mici să înțeleagă ce se întâmplă cu ei în mediul în care se dezvoltă și să le satisfacă nevoile individuale.
-La ce ar trebui să se aștepte părinții în primele zile la grădiniță?
-În primul rând trebuie ca așteptările lor să fie realiste. Problema este la părinți de cele mai multe ori. E important să avem încredere în copii. E foarte important să fii consecvent ca părinte, iar atunci când sentimentele tale de teamă, de separare, anxietățile tale se duc către copil, acesta devine confuz.
-Cum îi pot ajuta educatorii pe copii să depășească această anxietate de separare?
-Printr-o comunicare foarte bună cu părinții. Există un triunghi foarte important: părinte, copil, educator sau familie, grădiniță și copil. Educatorul, printr-o comunicare deschisă cu părinții, îi poate ajuta constant cu sfaturi. Acest lucru le oferă continuitate în procesul de separare.
Acomodarea sau adaptarea părinților la situații noi este la fel de importantă ca acomodarea copiilor la grădiniță. Atât copilul, cât și părinții se adaptează la situație cu ajutorul unei comunicări deschise și constante. În metoda Montesorii această comunicarea se face prin vizita educatorului la domiciliul copilului pentru a pune bazele încrederii în noua relație. În acest fel, copilul este ajutat ca atunci când merge în mediul nou al grădiniței să aibă încredere în persoanele de acolo.
Emisiunea online DePărinți.ro | Sfatul Specialistului se poate urmări în AntenaPLAY.
Cum sunt ajutați copiii cu comportament agresiv în metoda Montessori
Din păcate, copiii agresivi pot avea nevoi interoare neîmplinite. În trecut, sunt șanse mari ca ei să nu fi fost auziți, ascultați, înțeleși, susținuți. Nu au fost lăsați să facă lucruri. Acești copii trebuie ajutați și tratați mereu cu iubire și afecțiune. Să simtă cât de importanți sunt în viața adulților.
-Ce facem cu copiii cu un comportament agresiv? Cum îi integrăm pe ei în colectivitate?
-Aici se leagă totul de întrebarea de dinainte. Intervine dorul, tristețea în momentul separării. Acestea sunt niște sentimente naturale, normale și sănătoase. Dacă un copil plânge, adultul trebuie să-și dea seama când cel mic suferă cu adevărat și când o face doar ca să capteze atenția. Copilul dobândește rapid atitudinea de gratificare imediată, dar părintele nu poate să fie tot timpul acolo. Copilul trebuie să aibă un spirit de independență. Educatorul îi ajută să recunoască și să numească aceste emoții.
Cu cei mici trebuie să se discute mereu într-un mod natural, iar în acest fel emoțiile lor sunt validate. De cele mai multe ori, celor mici trebuie să li se spună că sunt observați. Că li se dă dreptate pentru ca ei să știe că trebuie să vorbească despre asta. Când vede că un adult îl bagă în seamă, copilul se deschide și își comunică problema. La finalul zilei, cel mai important lucru este ca un copil să înțeleagă ce înseamnă să fii bun.