Lectura pe care au copiii o au alături de părinți creează diferențe între elevi, precum sunt cele create de statutul socio-economic al părinților. Adesea, acești doi factori au o legătură comună și împlică capacitatea de înțelegere a unei lecturi.
Beneficiile cititului împreună cu copilul
Implicarea părinților în lectură, alături de copii, este una dintre activitățile cu cele mai multe efecte pozitive. Această acțiune tinde să fie lăsată puțin în urmă față de așteptările academice pe care părinții le au de la copiii lor. Totuși, este cu mult în fața celei care presupune supravegherea temelor copiilor, o acțiune care nu prea dă roade și nu trebuie confundată cu alta, mai utilă. Evaluările internaționale Pisa și Pirls, recent realizate de Fundația Bofill, vorbesc despre „stabilirea de reguli și rutine despre unde, când și cum trebuie făcute temele“.
Organizația, care are sediul la Barcelona, studiază politicile educaționale din perspectiva echității. În acest sens, tocmai a lansat un program de încurajare a lecturii acasă, avertizând că este o problemă serioasă în rândul elevilor spanioli. Între 20% și 23,2% dintre elevii spanioli au un nivel scăzut de înțelegere a lecturii, în clasa a 4-a. Asta reprezintă un factor predictiv al eșecului școlar.
Juan Mata, pedagog și profesor la Universitatea din Granada, timp de 40 de ani, a studiat fenomenul în profunzime.
„Uneori pare că lectura corespunde doar unei sfere speciale, școala, dar nu este așa. Școala joacă un rol important, dar cadrul principal este familia. Pe măsură ce cresc, copiii absorb toată informția pe care o găsesc în jurul lor. Iar o mare parte din ceea au dobândit în cadrul familiei, fie că este vorba de lectură, de relații sociale, de sport sau de dans, condiționează ceea ce vor fi gusturile și înclinațiile lor.“
Cum să încurajezi cititul
Încurajarea copilului să citească ar trebui să înceapă înaintea de a merge la școală, recomandă Mata. Este important să-i citești copilului cu voce tare, înainte de culcare. Dar și să aveți conversații despre cărți, să mergeți împreună la librării și să cumpărați cărți. În plus, trebuie să aveți multe cărți în casă și să-i oferiți cadouri constând în cărți cu diferite tematici.
„Acest ecosistem al cărții este decisiv. Din păcate, este începutul unei curbe care îi separă pe copiii care intră în mod natural în lumea lecturii. Înțelegerea lecturii are repercusiuni la aproape toate materiile“, spune Mata. „Dacă nu suntem capabili să înțelegem enunțul unei probleme de matematică, este dificil să o rezolvăm“.
Juan Mata avertizează asupra unui paradox legat de faptul că școala. Deși școala este cea mai bună armă de care dispun elevii proveniți din familii defavorizate, aceasta favorizează inegalitate inițială.
„Manualele școlare sunt concepute pentru copiii care știu să citească fluent. Temele abordate sunt concepute pentru copiii cu un vocabular specific. Aceștia au o educație care este puternic influențată de mediul lor familial sau social. Și astfel, încet, aproape de la început, începe o separare între copii. Aceasta care începe cu abilitățile diferite de citire și explodează ani mai târziu, în școala gimnazială“.
Există părinți, spune Juan Mata, care nu pot lectura cu copiii, pentru că programul de lucru nu le permite. Alții, spune Silvia Blanch, conferențiar la Universitatea Autonomă din Barcelona, „au o stimă de sine scăzută în ceea ce privește capacitatea lor de lectură și nu se consideră capabili să se implice, iar alții cred că nu este treaba lor, ci a școlii“.
Juan Mata consideră că problema înțelegerii lecturii și a inegalității dintre posibilitățile copiilor de a fi acompaniați când lecturează ar trebui să devină o prioritate. Acest lucru merge mult mai departe de școală și implică întreaga societate.