Calculator de sarcină Sarcina pe săptămâni

Sarcină

Bebeluși

Copii

Familie

Sănătate

Noutăți Cele mai recente DePărinți

Competențe digitale pentru elevi în anul școlar 2024 – 2025. Elevii claselor primare ar trebui să știe să comunice online și să salveze date pe dispozitive

Lista cu competențe digitale pentru elevi în anul școlar 2024 – 2025 se modifică și nu se mai referă doar la cei din clasele gimnaziale sau de liceu. Elevii claselor primare ar trebui să știe să comunice online și să salveze poze, adrese web sau alte informații, pe dispozitive portabile, cu sprijinul unui adult.

Competența digitală reprezintă ansamblul competențelor-cheie care au ca scop pregătirea absolvenților pentru a face față provocărilor actuale / Shutterstock

Aceste noi cerințe sunt prevăzute în Ordinul Ministrului Educației nr. din 30 august 2024 privind aprobarea Cadrului de competențe digitale pentru elevi, publicat recent în Monitorul Oficial, potrivit edupedu.ro.

Competențe digitale pentru elevi în anul școlar 2024 - 2025

În era tehnologiei, deși părinții sunt sfătuiți să-i țină pe cei mici cât mai departe de ecrane, noul document menționat mai sus reglementează competențele digitale pentru elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal.

Competența digitală reprezintă ansamblul competențelor-cheie care au ca scop pregătirea absolvenților pentru a face față provocărilor actuale atât în plan personal, cât și profesional, mai este menționat în ordinul de Ministru.

Reclamă

Competențe digitale pentru elevii claselor primare

  • cunoașterea funcțiilor de bază și înțelegerea unor date digitale simple (de exemplu, text, imagine, video);
  • identificarea asemănărilor/deosebirilor între obiecte din lumea reală și virtuală;
  • căutarea și accesarea de date, informații și conținut în mediile digitale, cu sprijinul unui adult;
  • alegerea surselor de date, informații, conținut, cu sprijinul unui adult;
  • salvarea pozelor, informațiilor, adreselor web pe dispozitive portabile, cu sprijinul unui adult;
  • găsirea unui film pe o platformă video publică, o adresă favorită salvată în propriul dispozitiv, cu sprijinul unui adult;
  • utilizarea tehnologiile digitale și mijloacelor de comunicare simplă (de exemplu, mesagerie telefonică, rețele de socializare) , cu sprijinul unui adult;
  • verificarea propriei identități digitale (acces la contul de pe platforma școlii);
  • editarea conținutului digital în diferite formate;
  • înțelegerea drepturile de autor și licențelor și respectarea lor, cu sprijinul unui adult.

Competențe digitale pentru elevii de gimnaziu

  • explorarea rolului diferitelor aplicații digitale și gestionarea cu sprijin a acestora;
  • identificarea avantajelor, a riscurilor și a implicațiilor proceselor de digitalizare și a transformării digitale, pornind de la exemple din viața cotidiană;
  • identificarea ariilor în care propriile competențe digitale trebuie îmbunătățite;
  • căutarea și accesarea de date, informații și conținut în medii digitale și navigarea între acestea, în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar;
  • analiza, compararea și evaluarea credibilității și siguranței unor surse specificate de date, informații și conținut digital;
  • identificarea și aplicarea unor modalități simple de organizare, stocare și recuperare a datelor, informațiilor și conținutului în mediile digitale, în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar;
  • utilizarea unor tehnologii digitale și mijloace de comunicare simple pentru comunicarea cu ceilalți, în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar;
  • partajarea de date, informații și conținut digital cu alte persoane, prin intermediul tehnologiilor digitale obișnuite (de exemplu, Dropbox, Google Drive, OneDrive etc.);
  • utilizarea a diferite tipuri de servicii digitale publice, comunitare și private (de exemplu, completarea online a unor formulare, accesarea de biblioteci online, utilizarea unor hărți online, depozite online de cunoștințe și resurse educaționale);

Elevii de gimnaziu trebuie să știe să-și creeeze o identitate digitală

  • crearea și gestionarea unei identități digitale, în mod autonom și cu îndrumare unde este necesar, cu respectarea normelor în vigoare;
  • crearea de conținut digital în formate simple, prin utilizarea a diferitelor instrumente și tehnici;
  • modificarea/îmbunătățirea unor resurse digitale existente (de exemplu, prezentări, filme, modele 3D, realitate virtuală/realitate augmentată);
  • înțelegerea modului în care drepturile de autor și licențele sunt aplicate informațiilor și conținutului digital;
  • utilizarea în programe a instrucțiunilor de decizie și repetitive, a variabilelor și a diverselor tipuri de date de intrare și de ieșire;
  • aplicarea constantă a unor modalități uzuale de protejare a dispozitivelor și a conținutului digital, precum și a unor măsuri de siguranță și securitate;
  • identificarea riscurilor din mediile digitale (de exemplu, mesaje suspecte) și aplicarea măsurilor de siguranță;
  • conștientizarea impactului tehnologiilor digitale asupra mediului fizic;
  • identificarea problemelor tehnice de bază care pot să apară în utilizarea dispozitivelor și a mediilor digitale;
  • evaluarea nevoilor personale privind utilizarea tehnologiilor digitale în contexte școlare și extrașcolare;
  • utilizarea tehnologiilor digitale pentru a realiza/a experimenta noi situații și activități de învățare și de dezvoltare personală și socială;

Competențe digitale pentru elevii de liceu

  • identificarea funcțiilor multiple ale dispozitivelor, tehnologiilor și rețelelor digitale comune și utilizarea acestora în diferite contexte școlare și profesionale;
  • analiza beneficiilor și riscurilor asociate noilor tehnologii, inclusiv inteligența artificială și tehnologiile cuantice;
  • căutarea activă de oportunități pentru dezvoltare personală și pentru a ține pasul cu evoluția digitală;
  • dezvoltarea și implementarea unor strategii personale de căutare adaptate la diferite contexte, cu accent pe filtrarea și evaluarea critică a informațiilor pentru a asigura relevanța și acuratețea acestora;
  • analiza critică, compararea și evaluarea credibilității și a siguranței diferitelor surse de date, informații și conținut digital;
  • selectarea datelor, a informațiilor și a conținutului pentru a le organiza, stoca și recupera eficient în mediile digitale;

Elevii de liceu trebuie să știe să interacționezi cu agenți non-umani în mediul digital

  • interacțiunea cu agenți non-umani (de exemplu, roboți de conversație) și alte tehnologii similare;
  • aplicarea practicilor de referențiere și atribuire în partajarea datelor, a informațiilor și a conținutului digital;
  • selectarea celor mai potrivite servicii digitale publice, comunitare și private pentru a răspunde propriilor nevoi, în mod independent;
  • crearea și gestionarea de identități digitale pentru scopuri personale și școlare;
  • crearea de conținut digital în formate specifice pentru anumite scopuri/domenii;
  • integrarea de noi informații în resurse digitale existente, pentru a crea conținuturi și cunoștințe noi, originale și relevante;
  • folosirea în mod corespunzător a informațiilor și a conținuturilor digitale, respectând drepturile de autor și licențele pentru conținutul digital;
  • gestionarea bazelor de date utilizând comenzi/limbaje de programare adecvate;
  • aplicarea măsurilor care asigură funcționarea în condiții de siguranță a dispozitivelor digitale și a aplicațiilor digitale;
  • aplicarea de măsuri variate și actualizate pentru protejarea datelor cu caracter personal pe care le distribuie în mediile digitale;
  • adoptarea celor mai adecvate modalități de evitare a riscurilor utilizării inadecvate a tehnologiilor digitale;
  • evaluarea critică a efectelor imediate și de durată a utilizării tehnologiilor digitale asupra mediului înconjurător;
  • aplicarea de soluții variate, inclusiv cu ajutorul asistenților virtuali, pentru rezolvarea/depanarea unor probleme tehnice cu care se confruntă în utilizarea dispozitivelor și a mediilor digitale;
  • evaluarea nevoilor privind utilizarea tehnologiilor digitale în scopuri personale, școlare, profesionale, sociale, economice, de mediu;
  • propunerea de soluții pentru un viitor sustenabil, prin utilizarea instrumentelor și a tehnologiilor digitale, aplicând de exemplu, gândirea sistemică.
Reclamă
Te-ar mai putea interesa și
Cât durează vacanța de toamnă 2024. Când se întorc elevii la cursuri
Cât durează vacanța de toamnă 2024. Când se întorc elevii la cursuri
Care sunt noutățile din anul școlar 2024-2025. 9 septembrie 2024 e prima zi de școală
Care sunt noutățile din anul școlar 2024-2025. 9 septembrie 2024 e prima zi de școală
De ce unii copii se plictisesc la școală. Află care sunt motivele și cum îi poți ajuta
De ce unii copii se plictisesc la școală. Află care sunt motivele și cum îi poți ajuta
Reclamă
Recomandări DePărinți.ro
1
Produsul care crește imunitatea copiilor ce merg în colectivitate. Poate face o mare diferență în starea de sănătate a organismului
Pentru părinți, „înapoi la școală” se poate traduce adesea ca „înapoi la germeni și bacterii”. Din fericire, câteva mici modificări ale rutinei zilnice pot ajuta la susținerea sistemului imunitar al copilului tău și pot face o......
Produsul care crește imunitatea copiilor ce merg în colectivitate. Poate face o mare diferență în starea de sănătate a organismului
2
Părinții copiilor care nu mănâncă nu trebuie să se simtă vinovați. De ce se întâmplă asta, în timp ce alții sunt pofticioși la orice
Părinții copiilor care nu mănâncă nu trebuie să se simtă vinovați. Atunci când copilul este selectiv la mîncare și nu acceptă orice i se pune în farfurie, părinții ajung să simtă că au greșit undeva și pun foarte multă presiune......
Părinții copiilor care nu mănâncă nu trebuie să se simtă vinovați. De ce se întâmplă asta, în timp ce alții sunt pofticioși la orice
3
De ce își arcuiesc bebelușii spatele
Pe lângă faptul că plâng atunci când îi supără ceva pe bebeluși, mai fac un gest, destul de înfricoșător pentru părinți, și anume își arcuiesc spatele. Acest lucru este absolut normal, mai ales că până învață să vorbească......
De ce își arcuiesc bebelușii spatele
4
Înțepăturile vaginale în sarcină. Care sunt cauzele acestora și când să discuți cu un medic
Atunci când te apropii de sfârșitul sarcinii, te poți confrunta cu diferite tipuri de simptome, mai mult sau mai puțin ciudate. De exemplu, la un moment dat, poți simți o înțepătură fulgerătoare în vagin, care durează mai puțin de un......
Înțepăturile vaginale în sarcină. Care sunt cauzele acestora și când să discuți cu un medic
5
Frica de Halloween: cum îl poți ajuta pe copil să scape de ea
Halloween-ul poate fi o sărbătoare plină de bucurie și distracție pentru unii copii, dar pentru alții, decorurile înfricoșătoare, costumele de groază și atmosfera generală de mister pot să creeze teamă. Dacă și copilul tău se teme......
Frica de Halloween: cum îl poți ajuta pe copil să scape de ea
Parteneri
Cele mai noi
07:24
Cât durează vacanța de toamnă 2024. Când se întorc elevii la cursuri
Cât durează vacanța de toamnă 2024. Când se întorc elevii la cursuri
23 octombrie, 07:15
Copiii părinților permisivi vs. copiii părinților autoritari. Care sunt trăsăturile pe care le dezvoltă fiecare copil și prin ce se diferențiază
Copiii părinților permisivi vs. copiii părinților autoritari. Care sunt trăsăturile pe care le dezvoltă fiecare copil și prin ce se diferențiază
22 octombrie, 07:52
Cum să menții echilibrul între muncă și îngrijirea copilului: trucuri ce te pot ajuta
Cum să menții echilibrul între muncă și îngrijirea copilului: trucuri ce te pot ajuta
22 octombrie, 06:53
4 semne că bebelușul poate fi stresat
4 semne că bebelușul poate fi stresat
21 octombrie, 13:25
Sindromul bebelușului albastru: cauze, simptome, tratament
Sindromul bebelușului albastru: cauze, simptome, tratament
21 octombrie, 06:14
Ce înseamnă dacă ai sânge în urină în timpul sarcinii
Ce înseamnă dacă ai sânge în urină în timpul sarcinii