Studiile recente arată că utilizarea telefoanelor mobile în școli este tot mai frecventă, iar acest fenomen aduce atât beneficii, cât și provocări. De exemplu, un sondaj realizat în Statele Unite a relevat că peste 95% dintre adolescenți dețin un telefon mobil. Iar 45% dintre aceștia își verifică telefonul la școală în mod constant în timpul orelor de curs.
În România, începând cu anul școlar 2024-2025, folosirea telefoanelor în timpul orelor este interzisă.
Telefonul la școală: o unealtă utilă, dar cu măsură
Un studiu a arătat că aproximativ 80% dintre profesori consideră că telefoanele la școală sunt o sursă majoră de distragere a atenției în clasă. Ceea ce afectează performanța școlară și interacțiunile sociale.
În viziunea lui Davon Loeb, tehnologia este un instrument grozav atunci când este folosită corect. „Telefonul poate fi util în clasă, dar doar atunci când este utilizat într-un mod controlat și specific,” explică acesta pentru parents.com. Totuși, provocarea vine atunci când elevii încep să folosească telefoanele pentru alte scopuri. Tentativele de a scăpa în rețelele sociale sau de a verifica mesaje în timpul orei pot perturba atenția atât lor, cât și celor din jur.
Profesorul Loeb spune că există momente când telefoanele la școală pot sprijini învățarea. De exemplu, pentru a căuta rapid informații sau pentru activități interactive. Dar el precizează că aceste situații sunt rare și că, de cele mai multe ori, telefoanele mobile distrag atenția. De aici, apare nevoia de reguli și limite clare.
Regulile școlare cu privire la folosirea telefonului la școală: ce spun ele și cum sunt aplicate
În majoritatea școlilor, regulile referitoare la telefoane sunt destul de stricte. De cele mai multe ori, acestea prevăd că telefoanele trebuie să fie oprite și depozitate în ghiozdan în timpul orelor. „Asta ajută mult să evităm distragerile și să menținem atenția pe ceea ce se predă,” explică Davon Loeb. Însă nu e întotdeauna ușor să pui în aplicare aceste reguli. Unii copii simt nevoia să-și verifice constant telefoanele, iar alții consideră că telefoanele le oferă un anumit confort și o senzație de siguranță.
Pentru Loeb, respectarea acestor reguli devine mai ușoară atunci când are o abordare fermă, dar prietenoasă. El explică de ce este important să evite distragerile. Și cum îi ajută elevi pe termen lung să fie prezenți și concentrați. Profesorul sugerează și metode creative, cum ar fi “cutia de telefoane,” unde toți elevii își pot lăsa dispozitivele până la finalul orei.
Telefonul la școală: efectele telefoanelor asupra învățării
Cu telefoanele la îndemână, este tentant pentru elevi să cedeze distragerilor. Elevii care își verifică constant telefoanele în timpul orelor au tendința să piardă firul discuțiilor. Și să-și reducă nivelul de implicare. Studiile arată că atunci când te concentrezi pe mai multe lucruri deodată, scade eficiența și crește timpul necesar pentru a învăța.
În plus, interacțiunile dintre elevi pot fi afectate. Atunci când telefoanele sunt prezente, copiii comunică mai puțin între ei, preferând să-și verifice notificările în loc să participe la activități de grup.
Cum se poate ajunge la un echilibru în ceea ce privește telefonul la școală
Davon Loeb este de părere că soluția nu este interzicerea completă a telefoanelor, ci mai degrabă găsirea unui echilibru. „În loc să le spunem elevilor că telefoanele sunt rele, ar trebui să îi învățăm să le folosească responsabil,” sugerează acesta. De exemplu, elevii ar putea fi încurajați să își verifice telefoanele doar în pauze. Și să se concentreze în totalitate pe ore.
Un alt aspect important este educarea elevilor în legătură cu gestionarea timpului și a atenției. De asemenea, este recomandat ca și părinții să fie implicați în acest proces. Ei îi pot învăța pe copii cum să folosească tehnologia pentru a se dezvolta și a se informa, nu doar pentru divertisment.