Educația incluzivă devine o prioritate în România, iar implementarea camerelor-resursă în școli vine ca răspuns la nevoile elevilor cu dificultăți de învățare sau dizabilități. Aceste spații, obligatorii începând cu anul școlar 2025-2026, vor fi dotate cu echipamente moderne și vor oferi suport psihopedagogic, consiliere și terapie personalizată.
Finanțarea disponibilă pentru acest proiect reprezintă o oportunitate pentru unitățile de învățământ de a sprijini elevii să atingă potențialul maxim într-un mediu sigur și adaptat.
Fonduri pentru camere-resursă în școlile din România
Camerele-resursă reprezintă un spațiu dedicat sprijinirii elevilor cu cerințe educaționale speciale (CES) și dizabilități, în cadrul școlilor. Acestea oferă acces la servicii esențiale precum consiliere psihopedagogică, terapie logopedică și alte intervenții personalizate. Prin intermediul acestor spații, elevii primesc suportul necesar pentru a progresa în mediul educațional, reducând riscul de excluziune socială.
Conform legislației în vigoare, camerele-resursă vor deveni obligatorii începând cu anul școlar 2025-2026. Inițial planificată pentru 2024-2025, implementarea a fost amânată pentru a permite pregătirea infrastructurii necesare. Aceste spații vor fi dotate cu echipamente moderne și tehnologii asistive, adaptate nevoilor elevilor cu diverse tipuri de deficiențe.
Fonduri disponibile și activități eligibile: ce pot accesa școlile prin acest proiect
Proiecte în valoare de 24 de milioane de euro au fost lansate pentru sprijinirea unităților de învățământ în înființarea camerelor-resursă. Printre activitățile eligibile se numără:
- Dotarea camerelor cu echipamente și materiale educaționale adaptate;
- Achiziționarea de tehnologii asistive și platforme accesibile;
- Organizarea de activități educative prin sport, teatru sau muzică;
- Furnizarea de servicii de consiliere și terapie pentru elevi.
Acest program se adresează școlilor de masă și speciale, Inspectoratelor Școlare și Centrelor Județene de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE).
Scopul principal al acestei inițiative este promovarea unui mediu educațional incluziv, care să răspundă nevoilor diverse ale elevilor. Camerele-resursă sunt esențiale pentru asigurarea unei experiențe educaționale echitabile, oferind suport elevilor care întâmpină dificultăți. Prin aceste investiții, școlile pot crea un mediu mai prietenos și accesibil pentru toți copiii, indiferent de provocările lor.
Pașii necesari pentru depunerea proiectelor și obținerea finanțării
Unitățile de învățământ interesate pot depune proiectele până la 31 ianuarie 2025. Este important să includă un plan detaliat al activităților propuse, precum și o listă a resurselor necesare. Documentația completă și ghidurile de aplicare sunt disponibile pe site-ul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene.
Această inițiativă marchează un pas important către un sistem educațional incluziv, care să răspundă nevoilor tuturor elevilor. Implementarea camerelor-resursă va sprijini dezvoltarea elevilor cu CES, contribuind la o societate mai echitabilă și mai deschisă.