Un studiu recent, publicat în Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, subliniază importanța unei rutine de culcare consecvente pentru copii. Cercetarea arată că micuții de șase ani care respectă un program regulat de somn manifestă un control emoțional mai bun. Ei au un comportament mai adecvat în situații sociale, comparativ cu cei care au un program de somn neregulat.
Impactul somnului asupra emoțiilor copiilor
Capacitatea de a-și gestiona emoțiile și comportamentul, cunoscută sub numele de autoreglare, este esențială pentru copii. Aceasta contribuie nu doar la relații sănătoase, ci și la succesul academic și social. Studiile anterioare au evidențiat rolul somnului în dezvoltarea acestei abilități.
Echipa de cercetători condusă de Adwoa „Abi” Dadzie și Orfeu Buxton de la Universitatea Penn State și-a propus să investigheze dacă respectarea unui program de somn regulat este asociată cu rezultate emoționale și comportamentale mai bune. De asemenea, s-a analizat dacă o intervenție parentală timpurie poate amplifica aceste efecte.
Studiul a utilizat date din proiectul Intervention Nurses Start Infants Growing on Healthy Trajectories (INSIGHT), analizând măsurători obiective ale somnului și comportamentului la copii de șase ani.
„Principalul meu interes de cercetare este somnul, în special modul în care parentingul influențează somnul și impactul acestuia asupra dezvoltării copilului,” a declarat Dadzie, doctorand în sănătate biocomportamentală.
„Sunt fascinată de modul în care un parenting pozitiv poate contribui la rezultate emoționale, comportamentale și psihologice mai bune. Intervențiile timpurii pot avea efecte benefice pe termen lung. Studiile asupra acestor grupe de vârstă ne ajută să înțelegem cum să implementăm obiceiuri de somn sănătoase care să persiste până la vârsta adultă.”
Câți copiii au făcut parte din studiu
La studiu au participat 143 de copii. Toți au fost incluși în studiul mai amplu INSIGHT, care a analizat impactul intervențiilor parentale. Familiile participante au fost recrutate dintr-o maternitate din Pennsylvania. Au fost selectate pe baza unor criterii precum prima sarcină, naștere la termen și cunoașterea limbii engleze.
Copiii au fost repartizați aleatoriu în două grupuri. Unul care a beneficiat de o intervenție parentală bazată pe răspunsuri sensibile și altul care a primit doar educație privind siguranța la domiciliu.
Pentru a evalua în mod obiectiv tiparele de somn, copiii au purtat dispozitive de actigrafie montate la încheietură timp de o săptămână. Aceste dispozitive au înregistrat parametri precum ora de adormire, punctul median al somnului, ora de trezire, durata totală a somnului și eficiența acestuia. De asemenea, cercetătorii au analizat variațiile acestor măsurători pe parcursul săptămânii.
Ce au descoperit cercetătorii
Comportamentul copiilor a fost evaluat prin sarcini structurate în timpul unei vizite la clinică. Un exemplu este transparent box task. Copiii primeau chei pentru a deschide o cutie cu o jucărie, dar nicio cheie nu funcționa inițial.
Această sarcină a fost concepută pentru a induce frustrare și a permite cercetătorilor să măsoare reglarea emoțională și impulsivitatea. De asemenea, comportamentul social a fost analizat printr-o activitate părinte-copil care implica decorarea unui cadru foto împreună. Observatorii specializați au notat comportamentele celor mici.
Rezultatele studiului au arătat că regularitatea orelor de somn are o relație mai puternică cu reglarea emoțională și comportamentală decât durata sau calitatea somnului. Copiii care adormeau la ore constante au demonstrat o mai bună autoreglare emoțională în sarcina de frustrare. Ei au utilizat strategii adaptative, cum ar fi vorbirea cu ei, în loc să recurgă la agresivitate fizică sau comportamente perturbatoare.
Copiii cu o variabilitate mai mare a orelor de adormire și punctului median al somnului au prezentat niveluri mai ridicate de impulsivitate. Aceasta s-a manifestat prin lovituri sau aruncarea obiectelor atunci când se simțeau frustrați.
În schimb, cei cu un program de somn regulat au demonstrat mai multe comportamente prosociale. Principalele au fost împărțirea obiectelor, cooperarea și empatia, în timpul interacțiunii cu părinții.
„Principala concluzie a acestui studiu este că un program de somn mai regulat este asociat cu rezultate comportamentale și emoționale mai bune la copiii de șase ani,” a spus Dadzie. „Este esențial să încurajăm ora de culcare și rutinele de somn regulate.”