Unii copii iubesc școala, în timp ce alții o consideră plictisitoare și o pierdere de timp. Motivele pentru care ajung cei din urmă la această concluzie sunt diferite și diverse. Fie nu se simt suficient de provocați, metodele de predare nu se potrivesc cu stilul lor de învățare sau pur și simplu sunt deconectați de la materie și nemotivați. Cauzele pot fi și dintre cele mai simple. Le este foarte greu să stea mult timp în bancă în timpul orelor de curs.
De ce unii copii se plictisesc la școală
Plictiseala la școală poate să fie doar ceva ocazional, dar de cele mai multe ori este o experiență continuă dacă cei mici au pornit pe acest drum. Plictiseala constantă poate provoca suferință reală, apatie sau frustrare. Poate duce chiar la comportamente de evitare a școlii sau de abandon școlar.
În timp ce plictiseala la școală e o problemă frecventă, specialiștii susțin că e esențial să descoperi de ce un copi este dezinteresat de ceea ce i se predă la școală. Mulți părinți se confruntă cu astfel de provocări, iar acest articol e menit să le ofere răspunsurile de care au nevoie.
Sunt părinți care își consideră copiii supradotați sau se întreabă dacă nu cumva profesorul nu e suficient de bun. Acestea sunt doar presupuneri, motivele analizate de specialiști sunt cele de mai jos.
Nu sunt suficient de provocați
Uneori, elevii supradotați consideră școala plictisitoare când materia care le este prezentată nu poate ține pasul cu interesele și abilitățile lor. Elevii care nu au nevoie de mult efort pentru a stăpâni o abilitate se plâng adesea că se plictisesc în timpul orelor. Chiar dacă nu sunt întotdeauna dotați, sunt de obicei foarte capabili și inteligenți.
Când materia este prea ușoară pentru ei, ei pot ajunge să se plictisească în clasă și să fie nemotivați. Deși vor avea mereu note bune, ei vor petrece mai puțin timp studiind sau nu își vor verifica temele.
Au probleme de sănătate mintală
Când copiii consideră școala plictisitoare, uneori este un semn că întâmpină dificultăți în familie. În plus, ei pot avea probleme de sănătate mintală precum depresia copilăriei, anxietate, insomnie sau tulburarea de stres post-traumatic (PTSD), care contribuie la lipsa de interes pentru școală.
În unele situații, lipsa de motivație poate fi un semn al tulburării de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD). De obicei, ADHD, care se poate prezenta într-o varietate de moduri, este diagnosticat devreme în școala primară, dar uneori nu este diagnosticat decât mai târziu.
Tulburarea se caracterizează prin dificultăți de concentrare precum și de impulsivitate și de nevoia de multă mișcare.
Nu au legat conexiuni cu colegii sau cu profesorii
Copiii care au dificultăți în a crea o conexiune cu colegii lor, profesorii sau comunitatea de la școală se pot plictisi pentru că se simt izolați, simt că nu aparțin acelui loc sau că nu sunt acceptați.
Dacă nu a fost creată o relație pozitivă, de încredere și respectuoasă între copil și profesori, poate fi dificil pentru el să știe ce să facă și la cine să apeleze atunci când are nevoie de ajutor la învățat.
Au probleme cu organizarea
Un copil care se luptă cu organizarea, respectarea regulilor se poate simți, de asemenea, pierdut în timpul anului școlar. Copiii cu probleme de vedere, auz, mobilitate sau memorie pot ajunge, de asemenea, să se plictisească dacă nevoile lor nu sunt satisfăcute în mod adecvat în sala de clasă.
Au nevoie de acomodare
Discută cu profesorul, personalul școlii sau departamentul de educație specială despre adăugarea de servicii și obiective care sunt menite să sprijine progresul educațional și să abordeze orice provocări academice care le afectează acomodarea în şcoală.
Cum îi poți ajuta pe copiii care se plictisesc la școală
Există multe metode prin care părinții și profesorii pot ajuta copiii care cred că școala este plictisitoare. În primul rând, este important să descopere care sunt cauzele care stau la baza apatiei lor.
În acest fel poți empatiza cu situația lor și să o iei mai în serios. Ei sunt singurii care pot spune ce se întâmplă și ce simt ei despre școală.
În plus, reține că motivele pentru care copiii se plictisesc la școală nu se exclud reciproc.