Iulia Stănescu e consultant în digital marketing și educație, coordonator al agenției DiFine Social, coorganizator al evenimentul SocialPedia și trainer social media. Ea are o experiență de 17 ani în comunicare și educație digitală.
Iulia Stănescu a discutat despre avantajele și dezavantajele expunerii copiilor la ecrane
Potrivit Iuliei, "social media nu este un monstru", are și părți bune. Cu toate acestea, platformele sociale pot ascunde și o mulțime de pericole. Din păcate, dacă un copil are acces la tehnologie de la o vârstă fragedă, el nu are cum să le perceapă ca pe niște pericole, nu are cum să fie conștient de ele.
-Cum facem să avem un control asupra vieților copiilor noștri în era digitală?
-Putem să facem tot ce ține de noi având în vedere că social media, digitalul, device-urile sunt aici ca să rămână. Trebuie mereu să ne gândim la asta. Facebook a apărut în România acum aproape 20 de ani. De atunci au apărut alte rețele sociale, TikTok, Instagram și vor mai apărea. Tot ce putem noi să facem este să ne asigurăm că cei mici și adolescenții folosesc social media, mediul digital, device-urile într-un mod responsabil. Trebuie să avem grijă să le povestim despre lucrurile bune, dar și mai puțin bune care se pot întâmpla în digital.
-Cum ajungem să le explicăm copiilor de aceste pericole?
-Cred că în primul rând începe cu educația părinților și a copiilor. Avem tendința să discutăm despre ce fac copiii sau ce facem noi cu copiii. Dar înainte de asta e nevoie să ne educăm și noi separat ca să putem să fim conștienți de tot ce se întâmplă în mediul online. Să citim mai mult despre fiecare platformă. Informațiile sunt pe tot felul de site-uri de specialitate, dar informații se găsesc și pe site-urile și blogurile platformelor sociale. Inclusiv informații despre cum se pot configura aplicațiile pentru copii, pentru ca cei mici să poată utiliza în siguranță platformele.
Site-urile de specialitate care dețin astfel de informații sunt Socialinsider, Social Media Examiner. Cel mai important pas este însă să reținem că deși aceste aplicații susțin că iau măsuri de fiecare dată când "copilul deraiază", nu se prea întâmplă. În mediul digital cel mai mare pericol este că "oricine poate să fie oricine".
Iulia Stănescu oferă cursuri de educație digitală pentru copii
La cursurile ei de educație digitală, Iulia le explică copiilor prin intermediul poveștilor cum să folosească corect și într-un mod inteligent media digitală. Tot la aceste cursuri, cei mici sunt încurajați să vorbească cu părinții despre ceea ce văd și li se întâmplă în social media.
-Când este copilul pregătit din punct de vedere emoțional și psihic să primească acces la ecrane?
-Cât mai târziu ca vârstă. Mai târziu de 3 ani. Realitatea este însă că mulți copii au deja conturi în social media de la 6 ani, făcute de părinți.
-Cât e normal să se uite un copil la ecrane în timpul unei zile?
-Aș zice că nu mai mult de o oră pe zi. De cele mai multe ori e bine să primească acces după ce au terminat temele. Sau după o activitate cu familia, dar nu înainte de culcare.
-În ce capcane pot să cadă preadolescenții în relația cu device-urile?
-Preadolescenții petrec foarte mult timp pe YouTube și pe Roblox. Cred că tot comunicarea e cheia, ea ajută foarte mult. Am avut copii la cursuri care urmăreau YouTube strict pentru pasiunile lor.
Problema apare atunci când copiii urmăresc conținut nepotrivit pe platformele sociale doar ca să fie celebri și să aibă bani. "Asta văd pe platforme și sunt vrăjiți de această perspectivă. Ei văd că poți să câștigi bani făcând asta".
-Cum facem ca părinții să înțeleagă capcanele acestor platforme, care pot face mai mult rău decât bine?
-Există oricând varianta controlului parental pe telefoane, pe device-uri și le spunem copiilor de el. Le poți limita accesul la internet. Poți inclusiv să vezi unde sunt copiii în orice moment, câtă baterie mai au la telefon, dacă mai sunt membrii ai familiei în jurul lor. Poți chiar să le citești mesajele, deși e un pic mai delicat.
Ai aici toate edițiile sezonului 2 DePărinți.ro | Parenting 2.0, emisiune disponibilă online exclusiv în AntenaPLAY.
Cât de mult "ai dreptul" să verifici activitatea copilului tău din mediul online
Deși Iulia a spus de această posibilitate de a verifica ce vorbește copilul tău cu altcineva, tot ea a punctat că nu este ceva etic. Cel mai bine ar fi ca legătura dintre tine și copil să fie una bună și ca micuțul să vină la tine să spună dacă cineva îi scrie un mesaj care merită o discuție în jurul lui.
Încrederea este un punct cheie în relația dintre un părinte și copilul său. Deși tehnologia ne oferă o mulțime de posibilități prin care putem controla ce fac copiii în mediul online, cea mai bună soluție ca cei mici să nu se pună în pericol este să discute cu adulții și să înțeleagă diferența dintre ce e bine și ce nu pentru ei. Acesta este cel mai real control.
-Există beneficii ale jocurilor online asupra copiilor? Care e vârsta la care pot primi acces la ele?
-Copiii folosesc Roblox, care este o platformă de jocuri unde au misiuni în echipe sau singuri, interacționează cu alți jucători. Roblox are și control parental. Sigur, ca pe orice platformă pot apărea bullying-ul și hate-ul. Vârsta recomandată pentru acest joc este după 7 sau 8 ani.
Cum afectează platformele sociale procesul de scriere al copiilor
Partea cea mai importantă este că cei mici trebuie să înțeleagă că nu trebuie să răspundă la provocările pe care le primesc din mediul online. Ei nu trebuie nici să răspundă sau să dea click pe link-uri primite de la persoane necunoscute. Dacă se întâmplă acest lucru, pot pierde acces la contul de Google al lor, dar și la cel al părinților. Li se pot fura din telefon foarte ușor o mulțime de date cu caracter personal.
-De ce WhatsApp e nociv pentru copii?
-Nu aș spune că e nociv pentru că e un mod prin care comunică cu prietenii lui, dar e un mijloc prin care poate să primească și mesaje de tip spam în care să dea click pe diverse link-uri. De asemenea, dacă numărul de telefon ajunge cumva online, copiii pot fi contactați de diverse persoane. Comunicarea scrisă în astfel de platforme de la o vârstă mică afectează modul lor de a scrie dincolo de ecrane, pe tabla de la școală de exemplu.
Care sunt semnele ce indică că un copil "nu are o relație bună cu gadget-urile"
Iulia Stănescu a menționat că părinții pot vedea ușor că relația copilului cu device-urile nu este un benefică. Aceste schimbări se reflectă în dorința de a petrecere mai mult timp pe device-uri, în stările copilului. În faptul că vrea să știe mai multe despre oamenii din mediul online sau diverse site-uri. Cel mai bine în acest moment ar fi ca părintele și copilul să discute pentru ca adultul să poată afla de unde vin toate aceste curiozități sau îngrijorări.
Deși poate părea că device-urile nu aduc cele mai multe beneficii în dezvoltarea unui copil, în încheierea interviului, Iulia Stănescu a punctat că fără ajutorul lor copilul nu și-ar mai primi atât de repede informațiile de care are nevoie. Copiii pot folosi internetul în scop educativ, pot interacționa cu copii din alte colțuri ale lumii pentru a-și dezvolta abilitățile de comunicare. Pot învăța limbi străine, pot învăța să facă diferența între conținutul bun și cel rău.
-E bine să facem detox de gadget-uri?
-Da, chiar e recomandat. Timpul offline a devenit o raritate în momentul acesta. Atunci când nu mai ești expus continuu la lucruri care te pot influența, nu te mai încarci cu ele.