Cel mai nou studiu privind efectele ecranelor asupra copiilor dezvăluie rezultate îngrijorătoare. Datele au scos la iveală faptul că timpul petrecut de micuți în fața ecranelor pentru o perioadă îndelungată (mai mult de 4 ore) a avut un impact major asupra dezvoltării acestora.
Copiii și mamele lor au făcut parte din proiectul Tohoku Medical Megabank Project Birth and Three-Generation Cohort Study, cu sediul în Japonia. Ei au fost recrutați din 50 de clinici și spitale din prefecturile Miyagi și Iwate.
Efectele ecranelor asupra copiilor
Cercetarea s-a făcut pe unui eșantion de aproximativ 7000 de bebeluși și mamele lor. În cadrul studiului a fost examinată asocierea dintre timpul petrecut de copii cu vârsta de până la un an pe ecrane și întârzierile de dezvoltare a abilităților motrice. Cei care petrecuseră cel puțin 4 ore la ecranele au fost de 1,74 ori mai predispuși să aibă abilități motorii fine submediocre.
Donna Dotson, fizioterapeut senior la Spitalul de Copii din Michigan, a numit efectele „cu adevărat înfricoșătoare”. „La fel ca desertul, și ecranele trebuie oferite cu măsură. Dacă se exagerează, vor apărea probleme”, susține aceasta.
Afectează dezvoltarea comunicării
În cadrul aceluiași studiu, s-a constat că micuții cu vârsta de până la doi ani, care au petrecut mai mult de patru ore pe zi în fața ecranului au fost de până la trei ori mai predispuși la întârzieri în dezvoltarea abilităților de comunicare. Efectele au fost observate și de către Samantha Ford de la Green Garden Child Development Centers. „Am văzut cu siguranță o scădere a abilităților de comunicare și a motricității fine. Iar asta deoarece copiii se uită la ecrane mult mai mult decât o făceau înainte”, susține aceasta.
Afectează dezvoltarea capacității de rezolvare a problemelor
Totodată, studiul a dezvăluit și că micuții care petreceau mai mult de patru ore pe zi în fața ecranelor au fost de aproape 5 ori mai predispuși să aibă întârzieri în dezvoltarea abilităților de rezolvare a problemelor.
Motivul, spune medicul John Hutton, profesor asociat de pediatrie generală și comunitară la Cincinnati Children’s Hospital Medical Center, are legătură cu faptul că micuții nu mai explorează mediu. Prin urmare nu se mai confruntă cu situații noi. Așadar, nu au de unde să știe cum să reacționeze în fața unor situații.
Afectează dezvoltarea capacității de a relaționa
O altă problemă pe care a dezvăluit-o studiul este strânsă legată de abilitatea copiilor de a relaționa. S-a observat că la vârsta de trei ani, copii care au fost expuși excesiv la ecrane, bebeluși fiind, au avut probleme în a interacționa cu alți copii. ”Utilizarea tehnologiei poate afecta relațiile interpersonale care alimentează abilitățile sociale. Asta se întâmplă deoarece oamenii reali sunt mai multidimensionali decât personajele de pe un ecran”, a adăugat Hutton.
Recomandările Organizației Mondiale a Sănătății cu privire la expunerea la ecrane
Până la doi ani, experții de la Organizației Mondiale a Sănătății nu recomandă deloc expunerea la ecrane. În această perioadă creierul înregistrează o dezvoltare spectaculoasă, motiv pentru care are nevoie de odihnă, joacă interactivă și cât mai mult timp petrecut în aer liber.
De la 2 la 6 ani
Pentru acest interval de vârstă, specialiștii recomandă maxim 40 de minute pe zi în fața unui ecran. Și la această vârstă copilul are nevoie de cât mai multă interacțiune cu persoanele din jur, de joacă în aer liber și de odihnă de calitate
De la 6 ani în sus
Pentru școlari, recomandările sunt de maxim o oră pe zi în fața ecranelor. Atenție, chiar și după această vârstă ei au nevoie de odihnă de calitate. De asemenea trebuie să interacționeze cu cei din jur și mai ales să aibă activități educative.