Este cunoscut faptul că pe măsură ce copiii cresc își dezvoltă abilitățile mentale necesare pentru a înțelege conceptul de a împărți. Cu toate acestea, ca mamă te confrunți și cu situații dificile atunci când copilul tău nu vrea să împartă cu alții. Și atunci, te întrebi ce și cum ai putea face astfel încât să-l înveți pe copil să împartă.
Dar de ce este important să învețe acest concept? A împărți nu este doar un act de bunătate, este un comportament dezirabil care are multe beneficii sociale. Astfel, îl înveți pe copil să împartă pentru a-și face și a-și păstra prietenii, pentru a se integra într-un grup, pentru a negocia, dar și pentru a putea face față dezamăgirilor. În plus, ideea de a împărți îl învață pe copil ce înseamnă compromisul și corectitudinea.
Cum îl înveți pe copil să împartă
În principiu, copilul imită comportamentul părintelui. Așa că un prim pas pentru a-l învăța pe copil să împartă trebuie să-l faci chiar tu.
De asemenea, vorbește cu el, încă de când e mic, despre importanța acestui concept. Poți să-i spui ceva de genul: "Când îți împarți jucăriile cu prietenul tău, toată lumea se distrează. S-ar putea ca și ție să-ți placă jucăriile lui”.
În plus, încearcă să evidențiezi momentele în care cei din jur împart. De exemplu: "Prietenul tău a împărțit mingea cu alții. A fost foarte drăguț din partea lui".
Nu rata nici ocazia de a-l lăuda atunci când împarte el sau când oferă ceva. "Mi-a plăcut cum l-ai lăsat pe Dan să se dea în leagăn. Ai procedat foarte bine!".
Joacă-te cu el jocuri care presupun împărțirea lucrurilor sau folosirea lor pe rând. Vorbește-i despre pașii necesari: "Acum este rândul meu să joc, apoi este rândul tău" sau "Împarte cuburile roșii cu mine, iar eu voi împărți cuburile verzi cu tine".
Cu toate că este important să învețe să împartă cu alții, este normal ca el să aibă unele jucării pe care le păstrează doar pentru el. Este o idee bună să pui deoparte aceste jucării speciale atunci când alți copii vin să se joace la voi. Acest lucru te poate ajuta să eviți situații dificile legate de acest concept. De asemenea, îi arăți copilului că înțelegi că unele lucruri sunt importante pentru el.
De la ce vârstă îl înveți pe copil să împartă: 2 ani
La vârsta de doi ani, copilul nu are dezvoltată înțelegerea acestui concept. De aceea, este foarte posibil ca atunci când alt copil are o jucărie, copilul să nu înțeleagă de ce trebuie să aștepte pentru a o obține și el. De asemenea, împărțirea implică și capacitatea copilului de a-și gestiona emoțiile. Ori acest lucru nu este posibil la doi ani. Prin urmare, copilul s-ar putea confrunta cu tentația de a lua jucăria dorită sau ar putea avea un moment de furie dacă nu o poate lua.
Este puțin probabil ca un copil de doi ani să aibă capacitatea de a împărții cu alții în mod, iar aplicarea de consecințe dure nu va contribui la învățarea acestui comportament. În schimb, îl poți încuraja să facă acest lucru și îl poți ajuta. Fără a pune presiune și fără a-l obliga.
De la ce vârstă îl înveți pe copil să împartă: preșcolari
În jurul vârstei de 3 ani, copilul începe să dobândească o înțelegere a conceptului de a împărți și de a face schimb. Spre exemplu, poate să de-a la schimb o jucărie, fără să-i spună cineva. Însă, în continuare îi poate fi foarte dificil să împartă propriile jucării cu alți copii, dacă nu primește ceva în schimb. Ce poți face în aceste situații, este să discuți cu el și să-l lauzi atunci când împarte sau oferă ceva fără să-i se fi spus. De asemenea, poți începe să te joci jocuri mai multe în acest sens, astfel încât să-i dezvolți empatia și înțelegerea.
Totodată, este esențial să fii realistă în privința așteptărilor legate de capacitatea copilului de a împărți. La această vârstă, majoritatea copiilor sunt încă în proces de învățare și pot întâmpina dificultăți în înțelegerea și gestionarea emoțiilor și a perspectivelor celorlalți.
De la ce vârstă îl înveți pe copil să împartă: școlari
În perioada școlară, copilul începe să dezvolte o mai bună înțelegere a faptului că și alți oameni au sentimente. Acest lucru îl face mai predispuși să împartă și să își aștepte rândul. Cu toate că, în continuare, poate întâmpina dificultăți în a avea răbdare, mai ales dacă este iritat, nervos sau obosit.
La această vârstă, el are un simț puternic al corectitudinii, motiv pentru care poate ezita să împartă o jucărie sau să se implice într-un joc dacă nu percepe că va primi o distribuție echitabilă. Este foarte important să clarifici regulile jocurilor în care se implică copilul și să îl asiguri atât pe el, cât și pe ceilalți, că toți vor avea parte de oportunitatea de a participa.
Nu în ultimul rând, la această vârstă, copilul va manifesta o mai mare răbdare și toleranță. Va fi mai dispus să coopereze și să-și formeze prietenii mai profunde, ceea ce facilitează ideea de a împărți. La școală, copilul va avea oportunitatea să exerseze și mai mult aceste abilități.